Subutex zavislost
Inga
Dobry den. Pisem lebo uz som naozaj zufala..priatel je subutexe,,berie ho injekcne..viem ze sa mu neda pomoct pokym sam nechce.ale napriek tomu sa chcem spytat ci sa vobec da s tym skoncit? Priatel vie ze to uz je na nom vidiet a vie aj to ze vzdy viem kedy klame..teraz mi povedal ze laska ku mne je silnejsia ako drogy ale napriek tomu citim ze prave ta droga je silnejsia. Ako mu mam pomoct? Ake su priznaky hned po uziti? Je stale ospaly doslova mu padaju oci.pri zrenickach som si nie celkom ista. Co je hned prvy priznak? Som uz naozaj zufala ,rodicia ho chcu vyhodit z domu,co je logicke a myslim ze aj spravne riesenie ale napriek tomu mu chcem pomoct. Ako mam postupovat? Pretoze ked som sa ho spytala co mam spravit aby to vedel zastavit nepovedal nic len na mna hladel neviem ci smutne alebo zahanbene alebo len tak na mna civel..neskor mi povedal ze ci sa stale bedeme rozpravat len o ,,tom,,...dakujem za skoru odpoved

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že v současné chvíli nepotřebujete ani zkoumat, jestli si zrovna dal nebo ne. Subutex je opiát a ten je třeba užívat pravidelně, aby hladina v těle příliš neklesla. Když se to stane, dostaví se abstinenční příznaky. Z toho tedy vyplývá, že přítel, který je závislý, si aplikuje drogu pravidelně. Zřejmě to ani nepopírá.
Pro jakýkoliv další postup je klíčové, jak se k tomu staví přítel. Přes všechna možná prohlášení se zdá, že zatím se drogy zbavovat nechce. Nebo pro to alespoň nic nedělá. V současné chvíli nemá moc smysl o situaci diskutovat a řídit se sliby, ale je třeba brát ohled hlavně na viditelné kroky a činy.
Prvním krokem by tedy měla být návštěva odborníka a jasný plán, jak vyabstinuje, případně zvážení nějaké léčby. Nepíšete žádné detaily, proto je těžké říct, co by bylo nejvhodnější. Pro Vás by pak mohlo být také dobré promluvit si s někým zkušeným zvenčí, abyste dostala odpovědi na některé své otázky a nejistoty a mohla se rozhodnout, co po něm budete chtít a co všechno jste ochotná snést.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče (http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html), jen je třeba se telefonicky objednat. V případě, že je pro Vás Praha moc daleko, dejte prosím vědět nejbližší město, pošlu Vám nějaký bližší kontakt.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)