toxikologicke vyšetření
bačus
dobrý den , myslite že by jste mi to jen lajcky vysvetlily...
specifickym vysetrenim metodou plynove chromatografie s hmotnostní spektrometrii (GC-MS) byla v krevnim seru prokazana pritomnost MDMA(ečko) v koncentraci 178 ng/ml a jeho metabolitu MDA v koncentraci 3 ng/ml.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
To znamená, že například podle Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. o stanovení jiných návykových látek a jejich limitních hodnot, při jejichž dosažení v krevním vzorku řidiče se řidič považuje za ovlivněného takovou návykovou látkou, byl dle toho nařízení řidič, kterému vzorek patřil, ovlivněn návykovou látkou MDMA.
Pokud se jedná o analytickou metodu, pak plynová chromatografie ve spojení s hmotnostní spektrometrií je standardní a nejčastěji používanou, specifickou (tzn. opravdu určí o jakou látku se konkrétně jedná) metodou stanovení hladiny (tzn. koncentrace v krvi/séru/plazmě) návykových látek.
K metabolizmu MDMA (methylendioxymethamfetamin) čili extáze, lze v krátkosti odpovědět, že se v těle metabolizuje pomocí jaterních enzymů v jaterní tkáni na aktivní metabolit (methylendioxyamfetamin). Kromě tohoto metabolitu se MDMA metabolizuje ještě na další metabolity, které však pro toxikologickou analýzu již nejsou tolik důležité.
K hodnotám koncentrace - z těchto hodnot (bez znalosti dalších informací potřebných pro interpretaci) lze jen obtížně něco vyvozovat. Snad jen, že odběr vzorku krve byl poměrně v krátkém časovém období po užití MDMA, vzhledem k nepoměrně vyšší hladině MDMA než jeho metabolitu MDA (tedy pokud se jedná o jedince se standardní enzymovou výbavou).
Bohužel nepíšete další informace, tudíž se lze jen těžko domnívat, na co vlastně odpovídat. Pokud byste potřeboval(a), specifikujte více svůj dotaz, pokusíme se na něj odpovědět.
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec