Pervitin-psychoza pritel
Sisi
Dobry den,pritel prestat brat pervitin (po rocnim uzivani,pul roku kazdodenne snupanim) posledni dobou mel asi toxicke psychozy (mel smYslene vnimani, utocil fyzicky i psychicky na me, mel pocit ze cely svet jde proti nemu) kdyz jsem se proti tomu obrnela tak ze jsem na to nereagovala naopak se citil ze mu ublizuju vic a vic ale kdyz pak byl v pohode chapal ze sem musela takto reagovat ze nema smysl s takovym clovekem neco resit protoze clovek v te chvili ma SVOJI PRAVDU SVOJE SMYSLENE MYSLENKY. po tolik aferkach se rozhodl skoncovat s pervitinem ale pred dvouma dnama mel tak ctvrtku udelalo to s nim to stejné, den na to byl v pohode a dneska to jest dva dny pote zase ma pocit ze ja jdu proti nemu, ze ja ho podvadim apod.smyslene veci v jeho hlave. Kdy ustoupi tady ty psychozy je mozne ze to porad je jeste z te ctvrtky? A ze az bude treba tyden čistej uz se to nebude opakovat? Sem zoufala

Odpověděl: Amrit Sen
Sisi, zdravím Vás, díky za důvěru.
Chápu Vaše trápení a starost, jsou zcela na místě. Obrnit se by bylo fatální chybou. Ničemu a nikomu tak nepomůžete, dříve či později Vás soužití, které popisujete, může zničit.
Toxická psychóza a její projevy, mohou přetrvávat i v horizontu dnů po posledním užití pervitinu. Možné je i to, že se díky užívání pervitinu, rozvinulo u přítele psychické onemocnění, jehož léčba může být velmi náročná a dlouhodobá, a to i v případě, že by už nikdy žádné drogy neužil. Stává se, že se člověk, který v sobě nosí z nejrůznějších důvodů, předpoklady k psychickým poruchám, nemusí úplně uzdravit nikdy. Pravděpodobnější ale je, že s odstupem času, při udržení abstinence, jak píšete, samy odezní.
Podle všeho bude pro přítele velmi těžké abstinenci dlouhodoběji udržet. Mám na mysli nejen od psychostimulantů, ale i od dalších typů drog, které mohou být pro narušenou psychiku podobně rizikové a devastační, jako například halucinogeny, nebo drogy obsahující THC.
Ptáte se, jestli se psychotické stavy přítele budou opakovat. Pokud bude dál užívat, je více, než pravděpodobné, že kdykoli.
Přítel by měl neprodleně vyhledat odbornou podporu a pomoc, kontaktovat odborníky některého zařízení, či služby v dosahu, kteří pracují s uživateli návykových látek, nejlépe telefonicky a domluvit si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli půjde o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobný typ služby.
Netuším ale, nakolik je přítel takovému kroku nakloněn. Můžete mu jej navrhnout, případně předat kontakty, víc za něj nedělejte. Bez jeho vlastní aktivity mu nepomůže ani svěcená voda.
Jestli pro přítele zůstane užívání drog důležitější, než Vaše štěstí a vzájemná pohoda, doporučuji Vám vztah ukončit, nebo se dočkáte ještě závažnějších problémů. Stává se, že v psychotických stavech uživatelé dokážou nadělat nevratné škody, ublížit, blízké i sebe ohrozit na životě.
Služby, které jsem zmínil, jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Podle mého potřebujete v tuto chvíli odbornou podporu pracovníků služby, která pracuje s partnery a blízkými uživatelů návykových látek, především Vy.
Při osobním pohovoru s odborníky, po podrobnějším seznámení se situací, Vám pracovníci služby doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat, jaké mantinely nastavit, co dělat při jejich dalším překročení, protože, podle mého, už ze strany přítele všechny mantinely překročeny byly. V podstatě jste "v koutě", nešťastná, zbývá už jen nechat se "semlít", nebo začít jednat.
Zároveň se dozvíte, co můžete udělat pro sebe, abyste byla klidnější, pevnější v kramflecích, udržela si prostor pro vlastní radost a nežila život někoho jiného.
Co může být velmi důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a k léčbě.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterího většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR), organizace SANAMIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přeji hodně štěstí, držím palce,
není na co čekat.
Amrit Sen.