Jak si poradit se závislostí na hypnotikách
Breberka
Léčím se s úzkostmi na psychiatrii už sedmý rok. Úzkosti už mám celkem dobře zpracované. Měla jsem i nějaké potíže se spánkem, tak mi lékařka předepsala balení Zopitin 100 ks. Brala´jsem je před spaním a pohoda, spinkala jsem. Pak jsem si uvědomila, že když si prášek vezmu dřív, než půjdu spát, mám z něj příjemné pocity klidu, euforie a dokonce i zvýšenou energii, takže jsem před spaním radostně gruntovala.
Lékařka mi balení přášků předepisovala dál a dál, skoro dva roky. To už jsem taky zvedala dávku na 3 tabletky.
A jednou už mi lékařka řekla, že tohle balení mi píše naposled. Těch 100 tabletek jsem spotřebovala za měsíc a půl.
Pak následoval týden bez ničeho, kdy jsem nespala v podstatě vůbec a už mi z toho hrabalo.
Pokoutně jsem si tedy sehnala 100 Hypnogen a když jsem ho dopotřebovala, jela už jsem opět 3 tabletky večer. Navíc, když jsem měla volný den, dala jsem si je někdy i přes den.
Teď načínám druhé balení Hypnogenu.
V pondělí mám termín na psychiatrii a děsím se toho, co tam mám říct. Doufám, že mi pomůže při snižování dávek a taky mi dá nějaký odlišný, podpůrný lék, který mi to pomůže zvládnout.
Mám ale hrůzu z toho, že mě bude chtít dát do léčebny. Tak špatně snad na tom ještě nejsem, funguju.
Ale vím, že takhle už to dál nejde.
Předem děkuji za vaši pomoc.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
nikdo Vás nemůže "dát do léčebny". Psychiatra Vám nanejvýš může doporučit odvykací léčbu, ale to se většinou dělá, až když se nepodaří odvykání ambulantně. Součástí toho by měl být nejen plán na snižování a případně nějaká podpůrná medikace, ale hlavně také podpůrná terapie. To, že jste si vypěstovala závislost má nějaké hlubší důvody, a s těmi je třeba pracovat. Nenechte se tedy odbýt a pokud by psychiatra nic takového nenabízela (nebo nedoporučila u kolegů), pak bych se obrátila na některé specializované pracoviště na závislosti. Ta také nabízí ambulantní formu léčby. Rozhodně se ničeho nebojte a řekněte po pravdě, jak to je. Ostatně, pokud Vám lékařka takovou dobu léky předepisovala, má za součnou situaci také nějakou zodpovědnost.
Přeji hodně sil, ať se Vám podaří závislosti co nejdříve zbavit.