Abstinence
Ewa
Dobry den,mam kamarada,asi jsem se do nej zamilovala,ale bohuzel je 20 let zavisly na pervitinu.Ja mam deti a ziju sporadany zivot.Potrebuje pomoc,rika,ze to spolu zvladnem a ze zacne abstinovat.Myslite si,ze je to mozne jen tak po tolika letech?
Dekuji za odpoved Ewa

Odpověděl: Amrit Sen
Ewo, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy, je dobře, že píšete, jsou zcela na místě. Vím, lásce se nedá poroučet, někdy je ale třeba zapojit zdravý rozum.
20 let závislosti je velká porce. To, že Vám přítel slibuje neslíbitelné, dokládá, že buď nemá na svojí situaci náhled, nebo že Vás prostě tahá za nos.
Vy mu v abstinenci a úzdravě, která je sama o sobě náročný, dlouhodobý proces, který může trvat roky, nepomůžete.
Naopak tím, že se o něj budete "starat", nebo ještě hůře, ho dokonce živit, jen umožníte, aby dál pohodlněji setrvával v užívání drog.
Riskujete, že ohrozíte a rozložíte svojí rodinu, sebe, děti i vztahy s nimi, Vaše i jejich pohodu a štěstí.
Riskujete i to, že se sama stanete časem spoluzávislou, aniž byste sama drogy užívala. Jde o nemoc, kterou často trpí lidé, kteří s blízkým sdílí domácnost, její důsledky mohou být fatální. Spoluzávislí často trpí více, než uživatel drog v jejich blízkosti.
Můžete ale udělat několik prospěšných kroků, které by mohly Vašemu příteli pomoci: Pokud příteli poskytujete kontraproduktivní podporu, tedy podporou materiální, zastavit ji. Upustit od společného bydlení a navrhnout mu, aby nastoupil léčbu, nejlépe dlouhodobou, komunitní, případně mu zprostředkovat kontakty na služby a zařízení, kde mu pomohou. I ty by bylo lépe, kdyby si zjistil sám, a projevil tak od počátku vlastní aktivitu. Pokračování ve vztahu podmiňte jeho léčbou. Velmi rychle zjistíte, jakou skutečnou hodnotu pro něj váš společný vztah má.
Zároveň Vám doporučuji, nejlépe telefonicky, kontaktovat odbornou pomoc, službu, která pracuje s blízkými uživatelů drog v okolí a domluvit si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné a vyjma zdravotnických zařízení, mohou být poskytovány i anonymně.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak s přítelem komunikovat, a co je důležité, jak se můžete pokusit podpořit jeho motivaci k léčbě. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na nejbližší kontaktní centra, adiktologické ambulance a AT poradny obratem pošleme.
Jak je můžete sama, podobně, jako Váš přítel, projeví li zájem, vyhledat, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky specializované poradny pro partnery, rodiče a blízké uživatelů návykových látek, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil:    +420 739 268 527
E-mail:   rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/poslani.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
O drogách, pervitinu, jeho užívání a rizikách, která s užíváním souvisí, se dočtete rovněž na našich stránkách:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Konzultaci s odborníky určitě neodkládejte. Dostanete podporu, pochopení a velmi užitečné informace.
Držím Vám, dětem i příteli palce, kdykoli napište.
Amrit Sen.