zbytkový amfetamín v těle
performanc
Dobrý den. Už asi třetím rokem jsem uživatelem taneční extáze neboli tzv koláču apod. Někdo řekne,že jsem feták apod,ale nepovažuji se za to. Tuto drogu užiji dvakrát do roka a pouze pro pobavení na větších párty ve velkém měste. Hold člověk potřebuje vypnout a sem tam si něco opravdu užít. Nikdy mě po tom nebylo špatně či jiné vážnosti. Snažím se bejt ohleduplný vůči zákonům co se týče s řízením silničních vozidel,pač se nechci dostat situace,že mě seberou řidičák a udělám si ostudu. A moje otázka zní. Dokáže někdo konstatovat dobu látky v těle,kterou by mě mohly PČR zjistit??? Je nějaká bezpečná hranice po kterou nemám usedat za volant??? Když dostanu test na sliny,že bude negativní? Našel jsem,že v krvi 1-3 dny a v moči až 7 dní. Je tato informace pravdivá neboli ověřená??? Předem děkuji za odpověd

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za Vaši otázku. Není na ní jednoznačná odpověď. Doba, po kterou jsou budivé aminy v těle detekovatelné, se různí a je individuální a to např. dle kvality užité látky, způsobu užití, individuálního metabolizmu, použité analytické metody a dalších faktorů. Obecně lze opravdu říci, že v krvi jsou budivé aminy k nalezení v řádu dní až např. do týdne. V moči jsou budivé aminy detekovatelné v řádu až několika týdnů. Problematické to také však je i z jiného úhlu - kvalita extáze v ČR je velmi kolísavá a nezřídka se v tabletách vydávaných za extázy vůbec nevyskytuje MDMA, ale naprosto odlišné látky (nové syntetické psychoaktivní látky, pervitin atd.), které mohou být velice nebezpečné.
Je dobře, že se snažíte neřídit po užití návykových látek, nicméně nezáleží ani tak na Vaší ostudě, ale především na zdraví a bezpečí ostatních účastníků silničního provozu. Ohrožení jsou především oni.
Bezpečnou hranici, za kterou můžete řídit bez toho, aniž byste riskoval odhalení PČR, lze jen velmi těžko určit. Důležité je však nejen detekovatelnost v biologických vzorcích, ale také samozřejmě i Vaše odpočatost a soustředěnost při řízení. Samozřejmě čím déle od užití budete řídit, tím více nepravděpodobná je detekce návykových látek ve Vašich vzorcích.
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec