jak dál?
lenča
Dobrý den, mám syna 28 let. Od 16 ti let závislý na drogách a teď i na alkoholu. 2 X absolvoval krátké léčení, po pár týdnech vždy přestal. Několik let žije na ubytovnách, je na soc. dávkách, neustále jsem mu pomáhala, dávala jídlo, prala mu.Chtěla jsem mu udržet kontakt s rodinou. Pokoušel se i mnohokrát pracovat, ale po pár týdnech končil, stále ze všeho vinil okolí. V posledních týdnech se jeho psychický stav velmi zhoršil, má halucinace a nejspíš schizofrenii. Před dvěma dny nás prosil o pomoc, aby u nás mohl dva dny pobýt, že to už sám nezvládá , že se cítí osamělý a chce ukončit život. Nechali jsme ho doma s tím, že nastoupí na léčbu. Nyní je hospitalizován na psychiatrii. Ale nevím co dál až ho propustí. Sice řekl, že by šel na dlouhodobou léčbu, ale nevím, zda nezmění názor a také za jak dlouho by někam mohl nastoupit. Jde o to, zda ho vzít domů, než by šel případně na léčbu, nebo ho nechat jít zpět na ubytovnu. On by chtěl být doma s námi, ale manžel s tím nesouhlasí. Na té ubytovně jsou špatné podmínky, teď mi sdělila správcová, že ho přestěhuje do jiného pokoje, který je prý v špatném stavu také prý po nějakém \"feťákovi\". ale ať je rád, že ho nevyhodí. Tak nevím, jak se zachovat. Obávám, se , že pokud se tam vrátí, už na žádnou léčbu nepůjde a vše se bude opakovat a skončí to špatně. Prosím, poraďte, jak se mám zachovat. Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
nyní je velmi dobrá chvíle nastavit situaci znovu a jinak a pomoci synovi ke změně. Každý je ale trochu jiný a to, co pomůže jednomu, nemusí pomoct druhému. Nejlepší by proto bylo, kdybyste situaci probrali na společném sezení se synem, manželem a terapeutem z léčebny. Každý by řekl své představy a možnosti, dozvěděli byste se také, jaké jsou možnosti léčby. Standardní postup je, že do dlouhodobé léčby (tedy nejspíš terapeutické komunity) se odchází přímo z psychiatrické léčebny. Každý pobyt "venku" je právě rizikem, že motivace k léčbě vyprchá. Ani ubytovna ani pobyt doma nejsou ideální variantou, každé má svá pro a proti.
Zkuste se tedy spojit s terapeuty v PL a poradit se, co konkrétně by bylo pro syna nejlepší.