rajský plyn
kapela
Zajímalo by mě, co je a jak funguje tzv. rajský plyn (něco, co se vdechuje z balónku nebo z lahvičky. Jak působí a z čeho je vlastně složený. Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Rajský plyn je chemicky oxid dusný N2O. V lékařské praxi se používal jako anestetikum. Teď se s ním nejčastěji setkáte jako s pohonným plynem ve šlehačkách ve spreji a šlehačkových bombičkách. Rajský plyn způsobuje dočasnou ztrátu pohybové kontroly (je známo již mnoho úrazů a několik úmrtí, způsobených pády po inhalaci N2O) a zpomaluje vnímání a postřeh, vyvolává snění a výjimečně byly popsány i audio-vizuální halucinace. Účinky se dostavují ihned po vdechnutí a obvykle netrvají déle než minutu. Opakovaná inhalace může zážitky prodloužit a zesílit. Plyn se aplikuje výhradně inhalováním a to buď z bombiček nebo z nafukovacích balónků, které jsou plynem napuštěny. Inhalace rovnou z bombiček je velmi nebezpečná, neboť je v nich plyn stlačen po zmražení a zmrzlý je tedy i v okamžiku vdechnutí. Takto ledový plyn může spálit kůži rtů i sliznice dutiny ústní a krku. Vysoký tlak v bombičce může způsobit "vystřelení" plynu do plic a jejich následné poškození. Rizika je možno snížit napuštěním plynu do balónků. Je důležité mít na paměti i to, že lidský mozek potřebuje kyslík.Dlouhodobější inhalace může způsobit otupělost, poškození mozku, v krajních případech i udušení. Fyzická závislost na plynu nebyla zjištěna, zato však byla popsána závislost psychická. (informace jsou převzaty ze stránek poradny o.s. Podané ruce)