Otazka
Viktorka
Dobrý den.Měla bych takovou otázku;letos budu maturovat a potřebovala bych se toho hodně naučit,tak jsem si sehnala Piracetam.Nikdo mi ho nepředepsal,prostě jsem si ho sehnala.Chci se zeptat,jestli se mi může něco stát,když ho budu užívat bez předpisu a taky jestli se mi poté,co ho brát přestanu paměť zhorší nebo se zas vratí do stejné úrovně jako je teď. Děkuju moc.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za zdržení dotazu, ale potřebovala jsem k tomu dohledat nějaké informace. Piracetam není lék vázaný lékařským předpisem, takže je normálně v lékárnách bez předpisu dostupný. Piracetam příznivě ovlivňuje látkovou výměnu nervových buněk, u zátěžových stavů zvyšuje využití glukózy a kyslíku buňkami centrální nervové soustavy, zvyšuje průtok krve mozkem a zlepšuje tokové vlastnosti krve (snižuje viskozitu krve a usnadňuje průtok krve cévami). Podle příbalového letáku by se neměl užívat při poruše srážlivosti krve, při těžkém krvácení a před plánovaným chirurgickým zákrokem a při potížích s ledvinami a při psychomotorickém neklidu jen při kontrole lékařem. Snášený je obvykle dobře, nicméně mezi nežádoucí účinky patří poruchy spánku, nervozita, zvýšená pohybová aktivita, žaludeční potíže. Víte, obávám se ale, že pokud od Piracetamu čekáte nějaké zázračné účinky na paměť a schopnost učení, tak vás možná zklamu. Dobře je, že se ptáte s takovým předstihem, protože doba, než je vůbec patrné nějaké zlepšení kognitivních funkcí, se počítá nejméně na týdny, spíš měsíce pravidelného užívání. Navíc, aby to zabralo u zdravého člověka, který netrpí potížemi, kvůli kterým se Piracetam obvykle předepisuje (snížení kognitivních schopností, vývojová dyslexie, stavy po cévních mozkových příhodách), tak je docela potřeba se po dobu užívání Piracetamu jiným drogám včetně alkoholu, jinak tím působení léku omezujete. Když ho po nějaké době užívání vysadíte, mám pocit, že žádné změny paměti k horšímu pozorovat nebudete. No, není to špatný způsob, jak mozku trochu při učení pomoci, bez hrozby nějakých závažných rizik při užívání, ale je to docela dlouhodobé a náročné. Když by vás k tomu ještě něco zajímalo, pište, tentokrát už snad budeme v odpovědi rychlejší :-)