Uzivani metadonu
Mona
Jak dlouho clovek uziva metadon pokud byl 7let zavisly na heroinu (kouril ho) ? Ted jsou to jiz 3roky co uziva metadon. A co se stane kdyz by obcas kouril heroin a pak zase uzival metadon?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den. Délka užívání metadonu nezávisí až tak na tom, jak dlouho clověk předtím bral, i když i to je důležité. V podstatě je to dost individuální, jde spíš o to, jak se člověk cítí, jestli chce nebo nechce s drogami skončit úplně (tedy i s metadonem). Záleží tedy i na tom, kolik bral, jak dlouho, v jaké byl a je sociální situaci, a o domluvu se zařízením, kam na metadon chodí. Pokud do zařízení dochází i na skupinu nebo individuálně na konzultace k terapeutovi, s tím by měl hlavně probrat, jak postupovat v jeho konkrétním případě dál. Jsou lidé, kteří berou metadon už několik let a dávky se jim stále nesnižují, někdy i naopak. Původní myšlenkou ale je metadonové dávky pomalu snižovat až na nulu. Opravdu hodně záleží na konkrétním člověku, jak rychle se chce drogy zbavit. Pokud ale do toho ještě občas kouří heroin, není to s tou obstinencí asi až tak slavné. Co se stane, když užívá obojí? Zaprvé, je to proti pravidlům metadonového programu, takže pokud mu budou udělány testy na drogy, riskuje stopku (dočasné přerušení) nebo dokonce vyhození z programu. Pak hrozí reálně, že skončí zase na heroinu. Zadruhé, metadon je stejně jako heroin opiát, člověk tak do sebe tedy dostane větší dávku opiátů, než je možná zvyklý. A zatřetí, popírá tím vůbec smysl metadonové substituce, protože se nesnaží s drogami skončit a zkusit "normální" život, který se dá už i s metadonem žít - pravidelná práce atd. Tím, že si zakouří heroin, vrací se zase o kus zpátky. Musí sám zvážit, jestli to za to stojí a jestli pokud není rozhodnutý dodržovat podmínky metadonového programu, neměl by své místo přenechat někomu, kdo chce s drogami opravdu skoncovat. Po třech letech na metadonu by spíš bylo načase uvažovat o ukončení substituční léčby než o návratu k drogám, i když jen občas. Takový krok je ale těžký, proto by možná stálo za to - pokud to ještě neudělal - zvážit spolupráci s nějakým odborným zařízením nebo terapeutem.