Jak pomoci příteli na pervitinu?
Eva
Dobrý den,
dnes mi přítel řekl, že kouří pervitin. Byla jsem klidná a chci to sním řešit.
Chodíme spolu 2 roky, od začátku vztahu byl hodně akční,ponocoval a měl dost energie.Zhruba půl roku zpátky se začal měnit. Doma pořád pracoval, nebo jezdil často pryč, s tím, že nějaký kamarád potřebuje s pomoct, je hodný, rád pomáhá, věřila jsem mu...často zapomíná, vůbec se mi nevěnuje. Pokaždé když jsem za ním přišla, ať jde se mnou na procházku nebo nějaký sport, ryby a různé aktivity, co jsme spolu dělali, odpověděl, že nemá čas, že musí něco dodělat.Rekonstruujeme starý dům, myslela jsem si, že je do toho zapálený a chce, aby to bylo brzy hotové a my mohli v klidu bydlet.
Několikrát jsem mu vysvětlovala, ře se mi vzdaluje, ptala se ho, co se děje. Až dnes, když jsem se rozplakala, přiznal se a také plakal, že kouří pervitin.
V životě by mě to nenapadlo, nikdy jsem se s žádnýmni drogami nesetkala.
Nechápu, že jsem to nepoznala dřív.
Řekl mi, že 3 dny nic neměl, a chce přestat. Do práce notmálně chodí, ale je unavený a jde brzy spát.
Věřím, že to zvládneme.
Má silnu vůli a motivaci. Je možné, že by vydržel detox doma bez léčení ci ambulance.
Prosím o rady, jak se chovat. Užívat nějaké vitamíny či tak. Kontrolovat ho kam jezdí nebo věci?
Děkuji za odpověď i zpověď
Eva
Pradubicko

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Evo.
Motivace je nejdůležitější, pokud ji má přítel dostatek, má šanci. Pokud by potřeboval, může napsat on sám...
Nebudu tvrdit, že se nelze z drog dostat svépomocně, jsou osoby, kterým se to podařilo. S využitím odborné pomoci je tento proces, ale snadnější a možná pro dotyčného lépe pochopitelný. Takže pokud by se přítel obrátil na pomoc (což bych doporučovala), půjde mu to rozhodně lépe a možná by se tím vyvaroval nepříjemnostem, které mohou nastat. Nejde jen o to vysadit drogy, ale také dostat pod kontrolu své chutě, které se k psychickému návyku dost silně váží a mohou abstinující osobu pěkně potrápit i po delší abstinenci. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích, leckdy v rafinovaných převlecích, je třeba být na ně připraven, umět je rozpoznat, počítat s nimi a vědět jak ustát. Stejně tak umět identifikovat rizikové situace, přecházet jim, vyhýbat se jim, a pokud nejde se jim vyhnout, tak je úspěšně zvládnout. Jsou to velmi individuální záležitosti, neexistuje na to univerzální recept aplikovatelný na všechny, díky tomu, že každá osobnost je jedinečná. Teď se budu znovu opakovat, s terapeutickou podporou to vše jde mnohem snáze.
Pro začátek by bylo rozumné, aby se přítel zbavil všech drog, pokud ještě někde nějaké má. A přestal udržovat kontakty s drogovým prostředím, lidmi, které jsou s tímto propojeni. Dostatečně si odpočinul, doplil vitamíny, minerály, dodržoval pitný režim (nealko) a vyváženě se stravoval. Organismus může být hodně vyčerpaný, díky nadmíře stimulace, kterou pervitin nepřirozeně navozuje, z počátku bude potřebovat hodně spát, aby se organismus zase dostal do rovnováhy. Může počítat s rozlady nálad, neklidem, nervozitou... může zkusit na uklidnění bylinné čaje (meduňka, třezalka) působí sedativně. Rozhodně bych se vyhnula automedikací léčivy, bez toho, aniž by mu je nepředepsal specializovaný lékař na základě vyšetření.
Dále bych doporučila, abyste Vy využila nezávazné poradenské služby určené blízkým osobám uživatelů nelegálních drog, která poskytují Kontaktní centra bezplatně a lze i anonymně. Mohla byste si tak v osobním kontaktu doplnit veškeré potřebné informace, lépe a více se konkrétně poradit jak účinně v tomto procesu být nápomocna, mnozí se v dobré víře ,,pomáhat" dopouští nemalých chyb, které ve výsledku ničemu nepomohou a pomáhajícího to stojí zbytečně plno energie a své vlastní invence. Jde o náročný, dlouhodobý proces, který může pomáhajícího dostat až na pokraj svých sil.
V odkazech přikládám základní informace, můžete se na to mrknout.
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Pokud budete mít po prostudování odkazů nějaké doplňující dotazy, neváhejte znovu napsat, stejně tak se může ozvat přítel.
Zde uvádím kontakt na Káčko u Vás, kde se dá využít nezávazné a anonymní poradenství:
Ambulantní centrum Pardubice
J. Palacha 1552
Pardubice
Tel: 466 265 729
Email: ambulance.pardubice@laxus.cz
Telefonicky nebo osobní návštěvou si domluvte individuální schůzku s pracovníky centra.
Provozní doba:
PO až ČT    9.00 - 16.00 hod.
PÁ              9.00 - 14.00 hod.
(konzultace je možné po individuální dohodě sjednávat i na  pozdější hodiny)
http://www.laxus.cz/index.php?page=nase-sluzby-osoby-blizke
Mějte se zatím hezky, v případě potřeby pište kdykoliv znovu. Přeji Vám i příteli dostatek sil!
S pozdravem MK