Partner hodně pije
Petra
Dobrý den,
můj přítel hodně pije alkohol. Do hospody chodí téměř každý den, někdy si dá pár piv, ale poměrně často to prokládá i tvrdým alkoholem.
Snažím se s ním o tom mluvit, ale moc se to nedaří - oba to vidíme ze svého pohledu. Na své pití podle mě nemá náhled, nepovažuje to za problém. Pokaždé má k pití nějaký důvod (stres v práci, setkání s kamarádem, potřeba být sám...). Já v tom naopak problém vidím velký.
Před cca. 8 lety byl můj přítel závislý na tvrdých drogách, od té doby \"jen\" pije. Chodí na terapie do doléčovacího centra. Jeho terapeut prý o jeho pití ví a nepovažuje to za problém. Podle mě se jedná o zástupnou závislost, ale nejsem odborník, jsem jeho partnerka a jsem v jiné roli.
Požádala jsem ho, jestli bychom se mohli společně o jeho pití s jeho terapeutem pobavit. Nejprve nebyl proti, poté ale změnil názor. Jeho rozhodnutí plně respektuji.
Podle mého názoru bychom ale i tak měli odborníka vyhledat, ne jeho terapeuta, ale někoho \"neutrálního\".
Nevím ale na koho bych se mohla obrátit (bydlíme v Praze). Byla bych Vám vděčná za kontakt na nějakého odborníka anebo za jinou radu - co jiného bych/om mohla/i v této situaci dělat.
Moc děkuji, s pozdravem
Petra

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Petro.
Chápu, že Vás přítelovo pití znepokojuje. Už s ohledem na drogovou minulost, by bylo vhodné, aby i před alkoholem měl přítel respekt. Vnímáte to dobře.
Pokud dochází na DC v Praze, tak dochází možná do našeho zařízení - tato poradna je součástí organizace SANANIM. Nezdá se mi, že by v některém z našich zařízení dostal informaci, že nadmíra konzumace alkoholu je v pořádku. Vždy na riziko přesmyku závislosti klienty upozorňujeme a pracujeme se závislostí komplexně. Rozhodně bych nerada příteli křivdila, ale je možné, že pokud on sám tento problém nevnímá jako problém (sama jste to uvedla), s největší pravděpodobností to tak předkládá i na DC. Možná ani přesně neuvádí co, kdy a kolik toho vypije. Kolega může pak pouze vycházet z informace, kterou od klienta získá. Proto možná přítel od této varianty nakonec sám couvnul, ale to jsou mé hypotézy...
Obecně se nedoporučuje, pokud je někdo v terapii někde, kombinovat to s terapií další (pokud ta první není ukončena). Pokud budete mít zájem vyhledat pomoc jinde, je to samozřejmě Vaše rozhodnutí. Doporučuji spojit se zařízením, kam přítel dochází, tedy DC. Můžete s kolegou, který pracuje s přítelem pohovořit sama, pokud by přítel opět s touto společnou variantou nesouhlasil. Kolega Vám sice nemůže s ohledem na mlčenlivost a etický kodex sdělit podrobnosti o probíhající terapii, nicméně může Vás vyslechnout a Vy můžete k tomu říct svůj názor a to jak to celé vnímáte. A to by mohlo třeba mít vliv na další jejich spolupráci...
Stačí to takto?
S pozdravem MK