otazka
verca
Dobry den,chtela bych poradit. Muj pritel(33 let) dlouhodobe snupe amfetamin a prijde mi zavisly na nem. tvrdi mi ze zavisly neni a rika mi ze ho nebere, ale ja uz to nekolikrat nasla u nej. Bere ho jen tehdy kdyz je nejaka akce nebo je moc prace v praci kvuli unave jak mi tvrdi. Chtela bych vedet jak mu pomoct ho to odnaucit??...nevim si rady...dekuji predem za odpoved.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Verčo.
Moc toho o situaci nepíšete.  Zda jsem to dobře pochopila, Váš přítel užívá stimulující látky a svůj problém jako problém, nevidí. To se bohužel, u konzumentů drog stává, mají tendence situaci podceňovat, bagatelizovat, natož pak něco řešit. Zda je to i případ přítele, z takto minimálních informací nejde zcela vyhodnotit.
Je od Vás moc hezké, že máte snahu příteli pomoci. Léčba závislosti se dá poměrně dobře léčit, pokud dotyčná osoba je dostatečně motivována a ochotna spolupracovat. Proto je také nezbytný dobrovolný vstup do léčebného programu.
Nejrozumnější by bylo, kdybyste se Vy, jakožto blízká osoba, obrátila na nějaké zařízení pracující s uživateli nelegálních drog a tam v osobním kontaktu více pohovořila o současné situaci. Nejenom, že byste si doplnila informace, také byste se mohla v osobním kontaktu poradit, jak s přítelem vhodně komunikovat a tím ho třeba lépe motivovat, aby i on sám o využití odborné pomoci začal uvažovat.
Netuším, kde žijete. Skoro ve všech větších městech jsou Kontaktní centra. Ta nabízí ve svých službách mimo jiné i poradenské služby rodinám, partnerům a dalším blízkým osobám. Jde o nezávislé a bezplatné služby, které se dají využít i zcela anonymně. Můžete se podívat do databáze kontaktů zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci je třeba zadat kraj, město a druh (v tomto případě Kontaktní centrum). Vyberte si to, které Vám, bude dostupností nejlépe vyhovovat. Nebo můžete naspat znovu, upřesnit lokalitu, pokusíme se Vám vhodné zařízení vyhledat a doporučit.
Pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče a partnery, kontakt a odkaz na stránky níže.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM z. ú.
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba: pondělí až pátek 9,00 až 19,00
Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy (v její zadní části). Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby. Veškeré služby poskytuje toto zařízení bezplatně.
Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zatím se mějte hezky, v případě dalších dotazů neváhejte napsat.
S pozdravem MK