zloutenka
Summerday
Uz zase vam pisu, ale opravdu nevim na koho se obratit. Kamos ma taky zloutenku "C" a rekl mi, ze budu muset jit do nemocnice, ale tam nechci, nemuzu si to dovolit kvuli skole a vubec, musela bych to rict rodicu a ti kdyby se dozvedeli, ze jsem brala herak, tak by se asi zblaznili... A doktorce to taky musim rict? Kdybych ji to rekla nepovi to nasim? Mam rict, ze jsem to chytla nekde nahone, neni pak leceni jine? Docela me stve, ze o tom vim, tak malo,zatim, jeste jsem u lekare nebyla a vim to cca 1 mesic, jsem obednana ke konci mesice na infekcni.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zatím nevím, jakým způsobem jste zjistila, že hepatitidu C máte. Ale předpokládám, že při nějakém lékařském vyšetření, takže si myslím, že by bylo nejlepší se obrátit na lékaře, od kterého jste to víte, aby vám k tomu řekl víc. Své praktické lékařce byste to asi říct měla, konec konců by vám taky určitě poradila a dozvěděla byste se o tom víc věcí. Vzhledem k tomu, že informace, kterou lékařce sdělíte, je chráněna lékařským tajemstvím, rodiče by se to od ní dozvědět neměli (pokud vám tedy není čtrnáct, pak je situace trochu jiná). Při léčbě v konečném důsledku nezáleží na tom, jakým způsobem jste k onemocnění přišla. Jediné, v čem by mohl být problém, je, že pokud jste se nakazila při injekčním užívání drog, lékař, který vás bude léčit, bude pravděpodobně vyžadovat potvrzení o tom, že abstinujete. A ještě k těm rodičům, víte, léčba hepatitidy C je poměrně náročná záležitost a pravděpodobně se nevyhnete tomu, že nějakou dobu ve škole nebudete a že to rodičům budete muset říct, pokud s nimi žijete. Myslím, že by bylo na místě se kromě toho, že jste objednaná na infekční, objednat taky k někomu, kdo by vám pomohl řešit tyhle věci a taky záležitosti, které se týkají vaší drogové minulosti (kupříkladu je možné kontaktovat nějaké doléčovací centrum). Když mi napíšete, odkud jste, tak vám můžu doporučit vhodný kontakt jednak na tyhle centra, jednak i na někoho z odborníků přes hepatitidy. Zatím se držte a určitě se ozvěte.