Sekundarni prevence drog
dzudzua
V nedávne době jsem si v knihovne pujcil několik knizek a na internetu jsem prosel docela hodne stranek s drogovou problematikou. Ale pripada mi, ze vsechny informace, které jsem nacerpal, jsou zamereny na reseni jiz vznikle zavislosti. Vseobecne zname argumenty proti brani drog jsou pro mlade lidi, kteří experimentuji, hodne vzdalene. Mlady clovek na sve zdravi moc nehledi a zavislost nepoklada za moznou. Nikde ale neslysim argumenty, které bych mohl davat svým kamaradum. Kteří nekolit let kouri trava a tedka experimentuji s LSD. Jak jsem si precetl jsou to takovy typy: ˇ motivace filozofická: objevovat významné hodnoty, hledat smysl života, nalézat osobní identifikaci, objevovat nové pohledy na svět atd. Chtel bych se zeptat, jestli jsou nejaky publikace kde byla popsana tvz. sekundarni prevence ?Mnozí ale už samozřejmě drogu okusili. Ti by měli by co nejrychleji přestat a najít si něco lepšího. Tady jde o problém jak přestat a co lepšího si najít. Je to druhá fáze prevence, které říkáme sekundární. Je to fáze, ve které by člověk ještě mohl přestat, kdyby chtěl. Ale třeba někteří z nich sami neví, proč by měli chtít přestat a o nějaké rady nestojí. Berou drogy dál a postupně se propadnou?

Odpověděl: Martin Hulík
Váš dotaz není moc srozumitelný. Jen k ujasnění pojmů: primární prevence problému předchází, sekundární jej řeší (léčba), terciální prevence mírní jeho škody. (V praxi je spíš logičtější dělení dle typu poskytovaných služeb, např. primární prevence - harm-reduction - léčba - doléčování.)
Vašim kamarádům asi nezabráníte, aby přestali užívat drogy a to nejspíš ani těmi nejkrásnějšími argumenty. Zkuste jim prostě jen dát najevo, že se vám to nelíbí, že o ně třeba máte obavy.
Vzhledem k vašemu teoretickému zájmu o drogy vás musím varovat. Teorie někdy přechází plynule v praxi. Dávejte na sebe pozor.