Pervitin
Sikki
Mám kámoše, je závislý na pervitinu... nechce se jít léčit, je mu 17 let a je na učebním oboru v 1.
Ikdyž se léčit jít nechce, tak chce přestat. Jak mu mám pomoct? Chci mu nějak pomoct, ale nikdy jsem se s tímto nepotkal.
Je možná nějaká léčba, kterou zvládne sám?
Děkuji za odpověď :)

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Rozumím tomu, že máte o kamaráda obavy. Užívání pervitinu má svoje závažná zdravotní a psychická rizika. Kromě toho také může jeho další užívání vést k problémům ve škole, až k vyhazovu a k dalším potížím.
Je fajn, že chcete svému kamarádovi nějak pomoct. Taková pomoc může být ale celkem složitá a nesnadná. Podstatné je, jestli Váš kamarád chce skutečně s braním drog přestat. Ptáte se, jestli je nějaká léčba, kterou by zvládl sám (tedy nikoli za pomoci odborníků). Je možné, že by zvládl s užíváním pervitinu přestat sám, je však poměrně náročné v abstinenci vytrvat. Na pervitinu sice nevzniká fyzická závislost, zato ale poměrně silná závislost psychická. Pokus o abstinenci má s odbornou pomocí výrazně vyšší šanci na úspěch.
Léčba nemusí znamenat pobyt v léčebně, je možné se léčit také ambulantně, tzn. docházet na konzultace.
Myslím, že lepší by bylo obrátit se osobně na některou z organizací, které nabízejí služby lidem, majícím problémy s drogami, a také jejim blízkým. Můžete svému kamarádovi zprostředkovat kontakt třeba na nejbližší kontaktní centrum. S pracovníkem centra by mohl probrat svoji situaci, zjistit, jaké má možnosti a co by mu v jeho situaci mohlo pomoci. Není třeba se ničeho obávat, tyto služby jsou nezávazné, bezplatné a je možné je využít i anonymně. Více informací o tom, co je to kontaktní centrum pro uživatele drog, naleznete zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/streetwork,-k-centra.html
Kontakty na tato zařízení můžete vyhledat zde: http://drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Případně, pokud nám znovu napíšete a uvedete region, ve kterém bydlíte, můžeme Vám pomoci vhodný kontakt vyhledat.
Nepíšete, jestli o problému s pervitinem ví rodina Vašeho kamaráda. Předpokládám, vzhledem k jeho věku, že asi stále bydlí u rodičů a ti se o něj starají. Jejich pomoc by mohla být velmi důležitá.
Přeji hodně štěstí a doufám, že se situace Vašeho kamaráda brzy změní k lepšímu. Pokud se budete chtít ještě na něco doptat, znovu napište.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová