Bratr je závislí na Marihuaně
padza
Dobrý den, prosím vás zkušené o radu. Můj bratr není ještě plnoletý, brzy mu bude 17. Věděla jsem že kouří cigarety, netěšilo mě to, ale v dnešní společnosti to zkusí většina mladistvých, ani já jsem nebyla výjimkou. Někdy na jaře ho otec viděl kouřit před školou, dostal zaracha, čímž se samozřejmě nic neřeší. V létě u něj otec nalezl marihuanu, dostal opět zaracha a spoustu nadávek a zákazů. Mě je jasné že se tímto způsobem nevyřeší nic, ale na moje názory mamka moc neslyší, stále bratra ospravedlňuje že to jen zkusil, že už to nekouří, že z něj dělám fetáka a on je slušnej atd. S tátou jsem se neodvážila o tom zatím mluvit, protože by si nenechal ani nic vysvětlit a při sebemenším náznaku toho že v tom brácha jede by dostal pár facek a kupu nesmyslných zákazů a nadávek. No příznaky jsou u něj jasný, nevidím huliče poprvé a jeho vyhublost, záchvaty hladu, rudé oči, apatie vůči všem lidem a všem problémům? Navíc to vím i od jiného zdroje z rodiny a ze školy do které bratr chodí. Typla bych to že se s marihuanou setkal prvně asi v 9. třídě ZŠ, změnil se jeho prospěch z vyznamenání k slabému průměru, jeho priority, školu na kterou se chtěl hlásit zamítl, přestal se mnou komunikovat tak jako dřív, uzavřel se před rodinou...V 1. ročníku střední školy už v tom asi pěkně frčel, propadl ze spousty předmětů a přestoupil na učiliště kde nyní studuje a už se opět řítí známkami dolů...Mám o něj velký strach, viděla jsem už pár lidí kteří skončili na dně kvůli této často podceňované droze...Problém je že hulí všichni jeho vrstevníci na vsi kde bydlí i ve škole...Chtěla bych od vás radu, jak můžu do tohoto bludného kruhu zasáhnout? Jak přesvědčit mamku která ho pořád omlouvá a obhajuje že mám pravdu? Jak donutit otce, aby neřešil nic fackou, zákazy a příkazy? Mám to řešit s bratrem bez zatahování rodičů? už u nich nebydlím, ale často je navštěvuji, dříve jsme byli celkem dobří přátelé, nyní nemluví doma skoro s nikým...Nebo ho mám prostě nabonzovat, sehnat důkazní materiál, přivést rodiče na stopu a být pak za to bratrem nenáviděna? Jak opatrně a správně zavést řeč k tomuto tématu tak aby mě neodmítl s tím že se semnou o tom nebude bavit atd? Hrozně mě mrzí jak dopadl, řekla bych že v tom jede tak 2 roky, z toho určitě rok pravidelně...Vyrůstala jsem v podobném prostředí jako on, také jsem to zkusila, ale měla jsem v tu chvíli rozum a bylo mi fuk že nezapadám...on si zvolil tu jednodušší cestu...nehledě na to že má vrozenou srdeční vadu, čemuž jistě kouření a hulení nepřispívá... Můj dotaz je podán trochu chaoticky, ale snad se mi dostane odpovědi, která mě trochu posune kupředu řešení našeho rodinného problému, Děkuji vám předem za odpověď a přeji příjemný zbytek dne.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že máte o bratra starost a chtěla byste mu nějak pomoct.
Také souhlasím s tím, že s ohledem na vrozenou srdeční vadu by rozhodně nebylo dobré kouření, ať už čehokoli, podceňovat. Kouření marihuany v dospívání obecně je často podceňováno, s tím také nelze jinak než souhlasit.
Ve svém dotazu velmi dobře reflektujete Vaše možnosti. Ptáte se v podstatě na to, jak změnit přítup rodičů k bratrovi. Bohužel se obávám, že rodiče pravděpodobně nezměníte. Zajisté je můžete konfrontovat se situací, říci vše, co o bratrově užívání víte, ale jejich reakci na dané informace již pravděpodobně neovlivníte.
Sama také nahlížíte, že bratr by daný krok asi nepřivítal - mírně řečeno, a že se bojíte, že ho tímto krokem můžete ztratit. Zajisté se může stát, že na Vás bratr bude naštvaný. Je však již na Vás, kterou možnost si zvolíte: buď do situace nebudete zasahovat vůbec (je otázkou, jak se pak problém bude vyvíjet), nebo se rozhodnete rodiče informovat i přes riziko naštvání bratra.
Určitě bude v tomto rozhodování důležité to, jak závažný se Vám problém jeví. Je pravda, že experimentování k dospívání do jisté míry patří (tím rozhodně neříkám, že by mělo být rodiči přehlíženo!), mnozí dospívající postupně kouřit přestanou "sami od sebe", jiní ovšem ne, to je pravda. Pokud jde však již o pravidelné, déletrvající kouření v takto nízkém věku, pravděpodobně by bylo záhodno, aby rodiče o problému věděli a určité systematické kroky podnikli. Můžete je tedy informovat, zda podniknou ona systematická opatření, však již neovlivníte.
Obecně bych řekla, že pozice sestry je v tomto ohledu poměrně nevděčná - do výchovy zasahovat nemůžete, ovšem chápu, že přihlížet situaci také nechcete. Je důležité si připustit, že zas až tolik toho ze své pozice ovlivnit nemůžete.
Druhou cestou je zkusit navázat lepší vztah s bratrem a vyjádřit mu své obavy. Zkusila bych si s ním ještě jednou promluvit, říct mu, jak na Vás v poslední době působí, že o něho máte strach. Také by bylo fajn, aby věděl, že bude-li potřebovat, má ve Vás pomocnou ruku. Bratr také může vědět, že pokud s kouřením nepřestane, budete rodiče informovat.
Pokud budete chtít, mohu Vám zkusit vyhledat kontakty na pracoviště v místě Vašeho bydliště, kde se problematikou návykových látek v rodinném kontextu zabývají. Za ideální bych považovala, kdyby rodiče byli ochotni takovéto zařízení navštívit společně s Vámi a bratrem. Pokud však chcete, můžete se na takové zařízení obrátit také Vy sama, pokud máte pocit, že by Vám konzultace v této oblasti mohla pomoci - vnímám, že je to pro Vás naročné, což je pochopitelné.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás zase uslyším.
Přeji pokud možno hezký zbytek dne.
S pozdravem,
Tereza Mazáková