spolehlivost vzorku moci odebraneho z WC
insegnante
udelali jsme ranni test z moci dceri 16 let bez jejiho vedomi.vzorek jsme odebrali z umyteho( nekolikrat proplachuteho a dokonale vysuseneho wc.Splachnout nemohla,tudiz vzorek je POUZE cista moc.Test vysel jako negativni.Mohu ho tudiz povazovat za spolehlivy???Anebo je to nespolehlive a i pres dukladne vymyti WC mohly zustat zbytky chemikalii ( z beznych cisticu WC) ktere mohou zkreslit vysledek?? Dekuji mnohokrat za odpoved

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru. Volně prodejné testy na detekci drog jsou vždy pouze orientační a mohou vykázat falešnou pozitivitu (častěji) i negativitu. Každopádně jsou určeny spíše jako pomocný nástroj a je s nimi potřeba dále pracovat. V případě, že má z výsledku plynout nějaký postih, je vždy nutná laboratorní konfirmace.
Co se týká rodičů, bývá doporučováno přikračovat k testování až k jako krajnímu řešení, když selžou pokusy o rozhovor s dítětem. A i pak v případě pozitivního výsledku je třeba vnímat všechny možné varianty, proč se tak stalo. Kromě již zmíněné falešné pozitivity existuje celá škála důvodů, proč test takto vyšel. Pozitivní výsledek může mít test jak v případě jednorázového experimentu s drogou až po pravidelné užívání, které je již závažným problémem. Řekne Vám pouze to, že testovaný drogu v nedávné minulosti užil, ale neřekne Vám nic o souvislostech, závažnosti situace...
S Vaším způsobem testování jsem se nikdy nesetkala a nedokážu odhadnout, jak mohl případně čistící prostředek ovlivnit test, ale spíše bych vsadila na variantu, že testovaná moč byla opravdu negativní. Každopádně bych se Vás ráda zeptala, když už jste přikročili k takto neortodoxnímu řešení, zda máte nějaké indicie vedoucí k podezření, že dcera drogy užívá (zhoršení školního prospěchu, problémy s chováním, fyzické změny) a zkoušeli jste se s ní o tom bavit? Rozumím, že podezření na to, že by dítě mohlo užívat drogy je velmi zúskostňující a přivádí rodiče do stavu bezmoci a zoufalství, nicméně je třeba - v případě dospívajícího obzvlášť - se snažit o zachování vzájemné důvěry, jejíž narušení může velmi komplikovat další řešení případného problému.
Mějte se fajn a věřím, že s dcerou bude vše v pořádku.
Vilma Šilarová