Fetuju a nevim o tom
jantarek
Dobry den. Rodice si mysleli, ze fetuju a nechali mi udelat test moci. Tam vysly pozitivni opiaty. Ja le nic takovyho neberu. Travu sem zkousel jednou a to asi pred trictvrte rokem. Oni mi neveri ze s drogama nemam nic spolecnyho. Prosim odpovezte mi. Dekuju

Odpověděl: Martin Hulík
Pokud opravdu nic neberete, je spíš na zamyšlení, proč vaši rodiče tohle podezření mají a poslali vás na testy. Možná by bylo vhodné si o tom vklidu promluvit - k takové rozmluvě můžete využít i naše zařízení (Doléčovací centrum SANANIM, tel. 284 826 844 nebo Denní stacionář SANANIM, tel. 220 803 130). V případě vašeho zájmu se s rodiči domluvte a společně zavolejte. Věřím, že tahle situace se dá nějak srozumitelně objasnit.
K těm testům: nevím kdo vás testoval a jakou metodou. Předpokládám, že to mohl být praktický lékař a testy byly ze vzorku moči. Obvykle se jako první dělá screeningový test, který určuje, zda je sledovaná droga (nebo skupina drog, event. jejich metabolity) v moči přítomna - jinými slovy, je to test "Ano-ne". V případě, že test vyjde negativní, už se s ním dál nic neděje. Pokud vyjde pozitivní, jsou dvě varianty: testovaná osoba s výsledkem souhlasí a dál se nic neděje (pozitivita se považuje za prokázanou) nebo s ním nesouhlasí a pak je nutné poslat odebraný vzorek moči do toxikologické laboratoře, kde se náročným a nákladným vyšetřením provede potvrzení výsledku screeningového testu. Teprve tento výsledek je možné považovat za definitivní a prokázaný (může být např. použit jako důkaz u soudu). Pokud s výsledkem testu nesouhlasíte, zkuste si od lékaře, který vás testoval vyžádat kopie dokumentů, které se testu týkají (mohl by to být protokol z toxikologické laboratoře).
Testování drog je věc složitá: nezmínil jsem problém falešné negativity a falešné pozitivity, zkreslení výsledku užitím nějakých léků či potravin, různou citlivost a spolehlivost tox. screen. testů od různých firem, atd. Testy jsou někdy trochu past, je lépe se o těch věcech domluvit. Takže opakuji nabídku nezávazné konzultace na toto téma společně s vašimi rodiči. Ono to nebude jen o tom testu, co myslíte?