Poppers
no.code
Rád bych se zeptal na učinky látky poppers. Rádi bysme věděli, zda je jeho používání škodlivé, popřípadě jaká negatívní dopady této látky můžeme očekávat. Děkuju za odpověd, Tom

Odpověděl: Bára Orlíková
Poppers je název pro různé alkyl nitrity (včetně isobutyl nitritu, butyl nitritu a amylnitritu). Isobutyl nitrit a butyl nitrit se prodávají jako speciální čistící prostředky. Amyl nitrity se používají v některých lécích pro kardiaky, bývají součástí některých čichacích afrodiziak ze sexshopů. Poppers se užívají čicháním výparů přímo z lahvičky, účinek se dostavuje během pár sekund, obvykle trvá 1-2 minuty a může být provázen stavy euforie, sexuální touhy, ale i malátnost, omámenosti, bolesti hlavy... Zapříčiňují uvolnění hladkého svalstva bohatého na krev (konečník, vagina), proto se užívají pro usnadnění análního sexuálního styku. Některé studie ukázaly, že nitrity snižují funkčnost imunitního systému člověka ještě několik dní po užití. Způsobují prudké snížení krevního tlaku a zvýšení tepové frekvence, proto je nebezpečné je kombinovat se stimulanty. Jejich užívání představuje zvýšené riziko pro jedince s oslabeným imunitním systémem, pro trpící chudokrevností, rovněž pro těhotné a zejména pro lidi, kteří za sebou mají "mozkovou příhodu". Delší užívání poškozuje nos a plíce. Potřísnění pokožky způsobuje její podráždění a vyrážku. Jsou jedovaté, pokud se "podaří" je polknout, je nezbytné zavolat lékařskou pomoc (informace jsou převzaté ze stránek občanského sdružení Podané ruce). Snad vám to takhle bude stačit. Myslím, že pokud se rozmýšlíte, zda je vyzkoušet, tak to není nejlepší nápad... Když se budete chtít na cokoli k tomu zeptat, jsme vám k dispozici.