alkohol na pracovišti
Dobrý den, nemohla jsem nikde najít ryze "alkoholickou" poradnu, tak doufám, že se nebudu ptát na místě k tomu neurčenému. :-) Pracuju v kolektivu cca deseti žen, z nichž jedna je zřejmě alkoholičkou. (Je to padesátiletá pani se dvěma dospělými dětmi). Na téměř každou odpolední směnu (občas i na ranní) přijde "opilá". Ale není opilá tak, jak jsou na to lidé zvyklí. Vypadá jen velmi unaveně, je z ní cítit alkohol, s trošku zamotaným jazykem řekne občas něco nepatřičného. Tento stav trvá půl až dvě hodiny. A takhle je na tom už několik let (4). Dříve se to stávalo jen zřídka, teď stále častěji. Navíc to vypadá, jako kdyby si vůbec nic neuvědomovala. Nikdy se o tom nezmíní. Za ty roky jí napuchl obličej a zčervenaly oči. Chtěla bych vědět, jestli se jí dá nějak pomoct. Nikdo s ní za těch pět let o alkoholismu nepromluvil ani slovo. Netuším, jestli si ona nějaký problém uvědomuje, potažmo nějak řeší. (Byla jednou šest měsíců nemocná a my měly podezření, že je na léčení). Rozumíte, nikdo nic neřekne; paní šéfová přivírá oči. Její děti s ní žijí v bytě, nezdá se mi pravděpodobné, že by si ničeho nevšimly. Ačkoliv to vypadá, že se napije ráno, kdy nikdo není doma. V práci jsme žádné ukryté lahve nikdy nenašly ani jí nikdy potajmu pít neviděly. To se právě neslučuje s tím, co o alkoholismu vím. Můžu něco udělat?

Odpověděl: Jakub Minařík
No, to že se nic nenašlo nevylučuje, že to není dobře schované. Zvláště ženy v tomhle bývají vynalézavé. Ale podle toho co píšete bych si s dg. závislost na alkoholu byl skorem jistý. Prostě to vypadá, že vaše kolegině je v tom až po uši. Tady je asi dobrá rada drahá. Na vašem místě bych si o tom promluvil se šéfovou - samozřejmě jen v tom pádě, že by to mohlo mít úspěch a následně se pokusil o tom promluvit s postiženou kolegyní. Možná by se mohlo spojenými silami s tím něco udělat. Jinak stav který popisujete bude pomalu progredovat a nakonec vyše kolegyně skončí s cirhózou jater a metabolickým rozvratem. Pokud byste chtěla kontakt na dobrou léčebnu - tak buď zkuste zavolat FN 1. LF UK v Praze a chtějte Apolinář a ptejte se za jakých podmínek je možné dostat se do Lojovic a nebo zkuste PL Bohnice v Praze, závislosti ženy.
P.s. Jen malé upozornění - pokud o tom vy a šéfová s kolegyní promluvíte pravděpodobně se problém akceleruje, nebo naopak na čas vytratí. Pokud chcete kolegyně opravdu pomoci, musíte vytrvat. Pomoc závislému vyžaduje dlouhodobé, koncepční úsilí a ne jen jednorázovou akci. Držím palce.