subutex
mama
Ze zpráv (deníky, Nova - 23.9.) o nové "droze", po které je mezi závislými dost velká poptávka a která je de facto lékem (na předpis i od obvodních lékařů), jsem pochopila, že se s největší pravděpodobností jedná o substituci - subutex (doufám, že jsem to správně napsala). Zajímá mě, jak se subutex na člověku, který jej požil, projevuje, zda má např. stejné projevy jako heroin, a jak dlouho je detekovatelný v moči či v krvi. máma

Odpověděl: Martin Hulík
Subutex není v žádném případě nová droga a ani jako lék to není žádná novinka. Média se někdy chovají poněkud hystericky. Jedná se o lék, který je na předpis, účinná látka se jmenuje buprenorfin (hydrochlorid). Podrobné informace - příbalový leták - najdete na stránkách www.lekarna.cz v sekci Léky. Kdybyste tam něčemu nerozuměla, znovu napište.
Máme sice zprávy o tom, že Subutex se dostává na černý trh a je užíván v nevhodných dávkách a nevhodným způsobem (to je vlastně vždy, když ho nepředepíše lékař, který je plně informovaný o zdravotním stavu pacienta). Tento černý trh se ale týká jen uživatelů opiátových drog, zejména heroinu.
Pokud nemáte jiné signály, že se něco děje (jestli to správně chápu, jde o vaše dítě), není třeba se znepokojovat. Subutex by svým účinkem neměl být pro prvouživatele a experimentátory příliš atraktivní. I když vyloučit se to nedá.