kardiovaskulární účinky drog
Jirešová
děkuji pane doktore za informaci,pokud se můžu ještě zeptat,byl prokázán i přímý kardiotoxický účinek drog,t.j. ve smyslu požkození myokardiál.buněk,např. pod obrazem myokarditidy ,progredujícího srdečního selhání,které není spojeno s akutní intoxikací.Jedná se mi o konkrétní případ mlad. pacienta s cca l/2 roční anamnezou toxikomanie,s vrozen. srdeční vadou ao chlopně,s komplikující nasedající endokarditidou a aortální insuficiencí a srdeční dysfcí,která ovšem neodpovídá jednoznačně tíži vady.Hraniční nález protilátek proti myokardu,ot. je zda proběhla současná myokarditida či je možný podíl drog. Děkuji. S pozdravem jirešová

Odpověděl: Jakub Minařík
Ano, jistá kardiotoxicita, resp. poškození srdečního svalu u některých látek byla prokázána, nebo kazuisticky popsána. Vždycky je ale třeba uvažovat o konkrétní látce a i dalších aspektech - třeba jak zmiňujete tu endokarditidu - jednalo se nejspíš o injekčního uživatele - s tím pak může souviset jistě širší spektrum obtíží, než u někoho, kdo si 2x do roka šňupne kokain, když si chtějí s manželkou ozvláštnit sex. Docela určitě nějaké riziko existuje u heroinu, kde jsem našel (resp. kolega) nějaké poznámky o rhabdomyolyse a eosinofilní myokarditidě.
Ale jsou jistě místa, kde najdete více informací. Zkuste se podívat třebasem