piko
veronika
dobrý den.. je mi 19.. pervitin beru přez dva roky... chtěla bych se zeptat jak se dá poznat že je už vyvynuta závislost na pervitinu.. ?? já šnupu kdy se dá.. o víkendu i přez tejden protože jen tak se to dá přežít ve škole a aspon to rychle vždycky uteče.. :D jenže ted sem vynechala asi dva dny.. a furt sem byla nervní.. furt sem něco hledala.. nebo něco jedla ikdyž sem neměla hlad.. nedokázala sem se soustředit, měla sem strašně blbou náladu že bych jen za blbou odpověd \'\'ne\'\' nejrači všechny vyhlásila a seřvala..všechno mě neskutečně sralo... a jediný co bylo tak sem myslela na piko.. a uplně sem měla před očimi narýsovanou lajnu.. v noci se mi o tom zdálo a vůbec nic mě nebavilo... dneska sem si dala kolem 10 hodiny raní a z tý nudný a proklatý hodiny bylo všechno jinak.. byla sem celkem aktivní a dá se říct že sem se do toho učení zabrala.. a i nálada se zlepšíla... myslíte že sem na tom závisla.. ? děkuju za odpověd

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Veroniko.
Podle toho, jak svou situaci popisujete, bych si ohledně vaší závislosti nedělala žádné velké iluze. Je pravda, že na pervitinu vzniká především psychická závislost, nehrozí tedy nějaké nebezpečné a dramatické fyzické potíže při vysazení, to však vůbec neznamená, že vyabstinování a udržení abstinence jsou v případě pervitinu něco snadného. Určitě bych vám doporučila obrátit se na nějaké zařízení, kde by vám s tím uměli pomoci. Právě s tím dlouhodobým udržením abstinence mohou být problémy, zpravidla to také vyžaduje i poměrně významné změny v životním stylu a prioritách. Níže vám posílám kontakty na zařízení, kam byste se mohla obrátit. Vzhledem k tomu, že chodíte do školy, doporučila bych nejdříve se pokusit problém zvládnout ambulantní formou léčby. A určitě bych to neodkládala, obávám se, že pokud s tím něco brzy nezačnete dělat, čekají vás dosti velké nepříjemnosti.
(Více o pervitinu si můžete přečíst na těchto stránkách v rubrice Stimulační látky.)
Jinak zde vám kopíruju kritéria závislosti dle MKN.
Mezinárodní klasifikace nemocí říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku,
* potíže v kontrole užívání látky,
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků,
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu),
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy,
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.).
A zde ty kontakty:
Ambulantní program
Prev-Centrum o. s.,
Meziškolská 1120/2, Praha 6, 169 00
telefon: 233355459, 777161138
fax: 233355459
Mgr. Alexandra Roubalová
http://www.prevcentrum.cz
Denní stacionář
Sananim, o. s.
Janovského 26, Praha 7, 170 00
telefon: 220803130
fax: 266711211
PhDr. Ilona Preslová
http://www.sananim.cz
Praha 9 - Prosek, Ambulantní oddělení Prosek SVP Klíčov
VÚ a SVP Klíčov
Čakovická 783/51, Praha 9 - Prosek, 190 00
telefon: 286887075, 776212928
fax: 283880057
Mgr. Vladislav Dykast
http://www.klicov.cz