Pervitin
Maminka
Dobrý den. Asi někdy v srpnu jsem zjistila, že můj 18ti letý syn bere pervitin. Když jsem ho vyzvídala, tvrdil, že poprvé měl před půl rokem a dal si přibližně jednou do měsíce. Přesvědčil mě, že není závislý a slíbil, že přestane, tak jsem mu uvěřila. Ale nevím, jestli opravdu přestal. Na internetu jsem si přečetla informace o pervitinu, příznaky užívání atd. Přesto si nejsem jistá, jestli v tom pokračuje. Po škole hned odchází ven, když se ho zeptám, jestli se nechce nejdřív najíst, odpoví, že nemá hlad a zmizí. Když příjde večer domů, řeknu mu ať se nají, ale on na to prohlásí, že jedl u kamaráda a zaleze do pokoje. Dále pak to, že chodí pozdě spát (jestli vůbec spí) a nebo naopak spí celý den i noc. Jak to mám stoprocentně zjistit, aniž bych mu udělala test na drogy? Kdybych se ho zeptala, určitě by mě ujišťoval, že nic nebere. A co si mám představit pod pojmem \"vykroucenost\"? Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
chápu Vaše pocity, i pochybnosti, rozhodně toto nejsou snadné situace. Pozitivně vnímám skutečnost, že syn byl ochoten se s Vámi na toto téma drog bavit a konzumaci přiznal.  Dost často slýcháme od rodičů spíše to, že jejich děti zapírají a téma drog nejsou moc ochotni otevřít. Zvláště pak v situacích, kdy již dovršili 18tý věk...je to známka důvěry ve Vás.
Je mi, ale jasné, že asi nevíte jak s touto situací, která je pro rodiče jistě těžká, naložit. Také z Vašeho psaní cítím, že byste nerada přistupovala k testování, jenž může být pro testovaného ,,potupné". Ale samozřejmě byste ráda věděla, jak to se synem je, to je pochopitelné a zcela legitimní.
Vždy rodičům doporučujeme, pokud se tento problém objeví, aby vyhledali nějaké zařízení pro uživatele nelegálních drog a tam využili poradenské služby pro rodinné příslušníky. Nejenom, že v osobním kontaktu je mnohem více prostoru k lepší informovanosti, poradenství, ale také získáte určitý druh podpory, což v takto náročných momentech si jistě každý rodič zaslouží. Také je možné být v průběžném kontaktu a systematicky pracovat na tom, aby například, díky lepší komunikaci mezi Vámi, probíhala i jakási motivace k tomu, aby i on odborné pomoci využil. Komunikace je v tuto chvíli jediný možný nástroj, který máte. Proto je dobré se o všem poradit a průběžně s odborníkem zvažovat další vhodné kroky.
Neuvedla jste, odkud jste. Pokud by pro Vás nebyl problém Praha, doporučuji se obrátit na kolegyni, která se přímo specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog. Poradna, na kterou níže uvádím kontakt, spadá pod stejnou organizaci, jako tato poradna kam jste napsala. Je třeba s poradnou, během provozní doby nejprve spojit a první konzultaci dohodnout, další termíny si pak můžete dojednávat na sezeních. Vše je bezplatné.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnactá
Email : ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Informace naleznete zde www.sananim.cz. V rubrice Naše zařízení - zadat Poradna pro rodiče PPR.
V totožné rubrice se můžete podívat i na informace o léčebných zařízeních, v tomto případě bych doporučovala ( pakliže by se synova závislost prokázala ) Denní stacionář DST nebo Terapeutická komunita Karlov TKK. Léčba je vždy založena na dobrovolném vstupu.
Zdali je Praha pro Vás nedostupná, napište ještě jednou a uveďte prosím města, která máte poblíž. Vyhledáme a doporučíme jiné vhodné zařízení. Nebo se sama můžete podívat do databáze kontaktů zde www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci - zadat - kraj - město - Kontaktní centrum. Vyberte si to, které máte nejblíže.
Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog bývají zpravidla ve všech větších městech. Jsou to tvz. nízkoprahová zařízení, což znamená, že veškerých služeb můžete využít kdykoliv během provozní doby, i bez objednání. Je, ale samozřejmě výhodou nejdříve zavolat a termín první konzultace dohodnout. Nebudete muset čekat, a pokud o Vás budou předem vědět, bude mít na Vás i pracovník dostatek času. Nemusíte se prokazovat průkazem totožnosti, poradenství můžete využívat i zcela anonymně a také bezplatně.
Tážete se na ,,vykroucenost" = jde o slangový výraz pro zrychlené pohyby uživatelů pervitinu. Jde o nekoordinované nepřirozeně zrychlené pohyby vyvolané stimulantem. Je to velmi častý jev, nicméně může se stát, že u některých osob se neprojeví.
Tak snad je to vše, pokud by Vás po přečtení informací napadali nějaké případné doplňující dotazy, klidně zase napište. Zatím se mějte hezky, přeji hodně sil.
S pozdravem Markéta K.