dlouhodobe uzivani mdma
Maria
Rozhodla jsem se napsat do Poradny, protoze posledni dobou mam pocit, ze mam problem s uzivanim drog (byt vikendovym). Zacala jsem brat E pred tremi roky, "az" ve 24 letech, spolu s partou priblizne stejne starych lidi..v prumeru tak 2x, ted uz spise 3x do mesice...rikali jsme si (a rikame), ze nam neni 16, mame rozum a jsme v pohode. Rekla bych, ze o vsech to plati, krome me...kvuli par vecem: za prve tajim pred ostatnimi, kolik piluli si na party beru, uz mi davno nestaci jedna nebo dve, ostatnim ty dve vetsinou staci. E hodne kombinuju s alkoholem, hlavne na dojezdu...a ten dojezd je dalsi vec...jsem na nem asi trochu paranoidni...uvedu priklad...jdeme si s prateli po party sednout jeste do kavarny a jak sedime, mam pocit, ze z jejich strany citim napeti ve vztahu ke mne a trochu i negativni emoce...napr. ze me pomlouvaji, ze toho treba beru moc...mam pocit, ze si me vsichni prohlizi...a kdyz se zapojim do hovoru, vidim, ze placam blbosti, ze si ostatni zrejme mysli, ze jsem mimo...takze radsi mlcim nebo se omezuju na kratka sdeleni. Treba si i chvili uvedomim, ze to je mozna paranoia, jenze v tu chvili nedokazu presne poznat, co uz je paranoia a co jeste realita a hodne neprijemne se nad tema uvahama cyklim. Po vystrizliveni uz mi to je jasnejsi, ale stejne...mam nejak pocit, ze uz si nejsme tak blizci jako driv. A treti problem...ten ale nevim, jestli souvisi s uzivanim mdma...obcas se mi stane, ze za strizliva mam ne primo halucinace, ale spis iluze v perifernim videni...napr zahlidnu v rohu pokoje nejakou vec nebo pohyb a kdyz se podivam, tak tam samozrejme nic neni. Ale leknu se vzdycky poradne :)) A posledni problem...jsem na parties a tenhle zivotni styl zvykla tak, az mi to neni mile...i pres tyhle vsechny problemy mi staci vikend bez party a nemyslim uz na nic jineho nez az si zase pujdu zaparit...problem je, ze jsem na zacatku v nadseni opustila skoro vsechny svoje predchozi zajmy a kamarady (protoze "byli out" ). Ted ve volnem case jenom posloucham tanecni muziku...nebo surfuju na netu na netu, vetsinou na diskuznich forech a strankach o drogach...nebo premyslym, jaky "vychytany" obleceni si poridim na dalsi akci. Pres tyden mi hodne casu zabere zamestnani a jsem rada, protoze bych se jinak nudila. Mimo okruh pratel z akci se uz stykam snad jen s rodici, brachou a davnou kamaradkou ze skoly. Takze...jak se trochu odpoutat od tohodle stylu zivota, aby to moc nebolelo...jde to? Jeste jednu vec bych asi mela napsat...laka me zkusit P, a zatim jsem ho nezkusila jen diky tomu, ze jsme s kamarady deklarovali, ze nas tahle sracka vubec nezajima a staci nam E...kdybych vedela, jak piko sehnat, aniz by se o tom dozvedeli ostatni, tak uz bych to asi zkusila...na druhou stranu vim, ze to je svinstvo, a ze bych nemela. Ale uz to, ze takhle uvazuju, je asi pekne BLBY, co?

Odpověděl: Martin Hulík
Jo, je to blbý. Píšete, že se chcete odpoutat od tohodle životního stylu a zároveň chcete zkusit pervitin. To jde proti sobě, ne? Přechod z extáze na pervitin je celkem typický a bohužel je to změna k horšímu. Jste ve fázi, kdy už vám už extáze nestačí a máte přesně dvě možnosti: přestat, nebo se postupně pořádně rozjet na drogách. Zvyšovat počet tablet se nedá do nekonečna, stejně to pak už nebude ono. A dát si kratší pauzu taky asi nebude fungovat.
Problémy, o kterých píšete, připisujete extázi úplně správně. Paranoidita by měla při abstinenci postupně zmizet. Horší to bude se změnou životního stylu, s kamarády, koníčky, atd. Dá to práci, uvést se do normálu (tj. do stavu, kdy jste přiměřeně spokojená sama se sebou, s volným časem a sociálními kontakty). Abstinence je podmínkou toho, aby to fungovalo.
Takže ze začátku bych doporučoval 2 měsíce úplně abstinovat (včetně trávy a alkoholu) a nechodit na party. Plánujte si víkendy, zkuste zavolat někomu z bývalých přátel, sportujte. Když to bude o.k. a vy nebudete chtít úplně abstinovat nafurt, stejně bude třeba vyhnout se stimulantům a psychedelikům (nejlépe vč. marihuany) a to na velmi dlouho.
Kdybyste měla nějaké potíže a samoléčba selhala, nenechte se otrávit a obraťte se na odborníky osobně. Je to jistější a není to žádná ostuda (že někam docházíte se stejně od nich nikdo nedozví). Doporučil bych Denní stacionář SANANIM, tel. 220 803 130 (po přečíslování).
Každé další éčko vás přiblíží velkému průšvihu. Tak moc neotálejte a začněte jednat.