Cigarety
Prometheus
Dobrý den,víte je muj dotaz je možná banální oproti těm co řešíte normálně ale hrozně mě to trápí.....Víte jde o to že je mi 15 a jsem docela velikkým posivmím kuřákem díky tomu že můj táta silně kouří a ted i všichni přátelé a sousedka pod náma na balkoně... a já jsem odpůrce kouření nesnáším to, ale poslední dobou se nemuzu zbavit myšlenky na cigaretu mám průjmy a je to jako mor nemuzu se toho zbavit mám stále nutkání koupit si krabičku i když to enchi a nevím co mám dělat.....Myslíte že je možné že jsem se stal závislím na nikotinu pasivním kouřením?Nikdy jsme nekouřil(aktivně).Prosím poradte....

Odpověděl: Pavel Kubů
Pasivnim kourenim se na nikotinu zavislym stat nemuzes, ani kuraci z pocatku nejsou zavisly na nikotinu, ale spise na ritualu koureni cigarety jako takovem. Farmakologicka zavislost na nikotinu se dostavuje vetsinou az u kuraku po nekolika letech pravidelneho koureni vetsiho mnozstvi cigaret denne. Obtize, ktere popisujes mohou mit samozrejme souvislost s tim ze se pravidelne pohybujes v zakourenem prostredi, stejne jako s psychickou zatezi, ktere te vystavuje socialni okoli tlakem na tvuj prvni experiment s cigaretou nebo se muze jednat o casovou shodu dvou nezavislych jevu. Jedine co Ti mohu touto cestou poradit je abys si uchoval svuj odmitavy postoj ke koureni. Pocitej ale s tim, ze socialni tlak predevsim Tvych vrstevniku abys si "taky jednu dal, vzdyt Te to nezabije" bude nekolik nasledujicich let pravdepodobne stale vyssi. Nicmene v dospelosti budes rad ze se nemusis zatezovat otazkou jak s kourenim prestat. Ac se Ti to muze zdat nyni jako dost slaba utecha, udrzis-li si v puberte nechut ke koureni, budes se v budoucnu jen soucitne bavit marnou snahou svych vrstevniku aby nekourili, ackoliv ted je pro ne cigareta nezbytnym znakem dospelosti...ktery jim diktuje prima i neprima reklama...v dospelosti se pak koureni stava znakem jiste slabosti v nekterych situacich pak vylozene hlouposti.