nebezpecnost butyrolaktonu
Gekonice
Dobry den, chtela bych se zeptat jeste k dotazu z 2.9. o nebezpecich butyrolaktonu (prekurzor pro GHB). Pisete, ze obe latky maji vlastne podobne ucinky a nebezpeci. Americke weby ale uvadeji, ze butyrolakton lepta sliznice a pouziva se jako rozpoustedlo (??). Tak nevim, zda informace typu "vyjde to nastejno" nemuze vest k tomu, ze nejaci zacatecnici ani neprovedou hydrolyzu a budou to zkouset pit samotne... jen laicka chemicka uvaha.

Odpověděl:
Nejsem chemik abych byl schopen jednoznačně říci, nakolik tato látka leptá sliznice. Pokud jsi o tom ovšem našla nějaké informace, tak je to dost pravděpodobné, že na tom něco pravdy bude. V každém případě to bude rozhodně záviset na koncentraci a celkovém užitém množství této látky. Pokud vím, tak například jeden z preparátů od firmy Brainway nazývaný Relaxer, který byl jeden čas na českém trhu, obsahoval také tuto látku. Kdyby se jednalo o látku s natolik významnými leptajícími vlastnostmi, rozhodně by nebylo možné ji na našem trhu legálně prodávat s tím, že je určena k vnitřnímu užití (ovšem opět se nejednalo o 100% čistou látku ale ředěnou poměrem 1:8). Jen tak pro orientaci i obyčejná kyselina octová, neboli kuchyňský ocet má leptavé účinky. Co se týká toho, že se jedná o rozpouštědlo, to je docela klidně možné, nicméně to nevypovídá nic o její biologické povaze nebo toxicitě. Rozpouštědel je celá řada a některá mohou být toxická, jiná zase ne. Typickým příkladem rozpouštědla je třeba voda, která toxická samozřejmě není a na druhou stranu třeba aceton, při jehož vypití by se určitě objevila celá řada závažných reakcí. Tomáš