Rady od Heleny Erhardtové
Ela
Helena E. 1.1.2002 v On-line poradně z K-Centra mi napsala: ?je taky možné, že kdyby mámě hrozilo, že o Tebe přijde, začne se sebou něco dělat, aby Tě neztratila. Takže Ty jí tím můžeš i pomoct k tomu, aby se rozhodla změnit svůj styl života. Pokud by sis o tom chtěla popovídat, můžeš zavolat k nám do K-centra. Jsme tu každý den od 9 do 21 hodin. Telefon je 02/83872186. Anebo nám zase napiš. Držím palce. Helena Heleno, předpokládala jste tedy, že pokud máma nechce o mne (Evelínu) přijít, že se sebou začne něco dělat. Máma se mnou žije již 15 let. Nevím, jestli jste ve svém životě měla Heleno někoho ráda. Neříkala jsem však úplnou pravdu v minulých psaních, které jsem vám psala. Máma mne mnohokrát prosila o to, abych jí řekla, co mne na ní vadí. Ale ja jsem nikdy nenalezla odvahu jí to řict i když jsem jí měla moc ráda. Myslela jsem, že to máma sama pozná, co mi na ní vadí. Měla jsem v sobě jakousi komunikdační bariéru, jakoby nějak zablokovaný. Nedávno mne o to máma znovu prosila a já jsem to nakonec mámě řekla, jak jste mi radila. Ale pak jsme se strašně pohádaly. Nalezla jsem v sobě sice tu odvahu, ale nemám nakonec z toho žádnou radost. Říkala jste mi, že ji tím mohu pomoci změnit její život. Začala dělal vše co jsem si přála, protože mne měla ráda. Jenže ve mě to bylo již nějak zablokovaný a když mi máma stále řiíala, jak mě má rada, tak mě to naštvalo a poslal jsem ji do prdele. A odešla jsem od ní. Bydlím teď u jednoho kluka. Nechala jsem jí v tom. A ona je teď máma opravdu tam, kam jsem ji poslala. Strašně moc zhubla a přestala chodit do práce. Myslím, že ji na mě opravdu záleželo a že mě má stále moc ráda. Furt mi volá, píše maily a smskuje, jak mě má ráda a že beze mě nemůž žít. Já s ní však nemluvím a neodpovídám jí. Vím, že jí to strašně trápí a že ji to strašně ubližuje. Nevim jak je to ve vašem soukromém životě, jestli jste někdy prohrála vlastí boj a nevíte co je spravné a co se má dělat. Já ten pocit teď mám. Mám take strašne výčitky vůči mámě, že je na tom ted tak špatně a to kvůli mě! Ale hlavně, že jsem ji nedokázala pomoci i když mě o to prosila. A že mám už to v sobě nějak zablokovaný a jsem na ni doslova alergická. Nevím si vůbec rady sama se sebou. Pak jsete mi take ještě psala 11.1.2002 v On-line poradne: ?ty jsi dobrá studentka, chodíš normálně do školy, takže není důvod, abys chodila do pasťáku. Píšeš, že chceš studovat gympl. Z toho usuzuju, že pak možná i nějakou vysokou školu. To jsou roky studií, kdo se o Tebe bude starat, když Tvá máma bude dál brát? Ja nevím, jestli máte nějakou vysokou školu, ale předpokládám, že když radíte lidem v tak těžkých životních chvílích, že by jste nějakou určitě měla mít. Ale tahle vaše druhá rada mě opravdu zarazila. Já bych ráda šla na nějakou vysokou školu, ale to už budu dospělá a přeci bych si nedovolila žádat svojí mámu o podporu?! Přeci nebudu jako nějaký mazánek. Držela jsem se vaší první rady a dopadlo to tak, že jsme teď obe nešťastné. Promiňte mi to, ale vaše rady byly dost na hovno. Myslím, že pokud takhle radíte i ostatním, že by si měla nechat sama poradit. Alespoň mě a mámu jste díky vaší radě udělala pořádně nešťastnou. Doufám, že takhle neubližujete i dalším lidem. Děkuji Ela

Odpověděl: Martin Hulík
Kolegyně, které píšeš, není v zaměstnání (Kontaktní centrum bylo zaplavené), takže si dovolím aspoň stručně odpovědět za ní. Pozorně jsem si přečetl, co píšeš a myslím, že Helena odpovídala zcela k věci a přiměřeně. Děláš teď to, co občas lidé, když se ocitnou v krizi dělají: hledáš chyby někde jinde, i když by bylo mnohem účelnější hledat je u sebe. Teď máš příležitost - ty i tvoje máma. Tím, že jsi mezi vámi nakousla nepříjemné téma, jsi možná šlápla do vosího hnízda, ale aspoň se dá začít něco dělat. Jestli o to opravdu stojíš, neměla bys trucovat moc dlouho. Napiš, jak jsi na tom. Úpně ideální by bylo začít docházet za nějakým terapeutem nebo terapeutkou, co by ti pomohl se v tvé situaci vyznat a nějak to zvládnout. Jestli chceš někoho doporučit, ozvi se.