Ketamin a případná co nejlepší pomoc
Gordon Lilly
Dobrý den,
byl jsem pověřený úlohou dělat průvodce příteli, který si vezme ketamin. Jelikož jsem četl o možném zvracení, chci se zeptat na možné podání per os torecanu? Torecan má tlumivé účinky a nerad bych zadělal na zbytečný problém.
Nemáme v úmyslu překročit dávku 500mg, nicméně chtěl bych se zeptat, jaká dávka je již pokládána za nebezpečnou?
Z hlediska nějaké nekonrtolovatelné psychózy (není to LSD, ale přeci jen kdyby náhodou), je možné použít klasická antipsychotika typu chlopromazin? Vím, že se nedoporučují na to tlumivé léky jako je alkohol či bendzodiazepiny.. Antipsychotika také tlumí, proto se ptám... Nebo je lepší než antipsychotika užít malou dávku valia?
Jsou ještě nějaké léky, které bych měl mít po ruce, abych mohl příteli při případných komplikacích pomoci?
Děkuji Vám za odpovědi, snad přispějí k tomu, aby se stal bezpečnějším průvodcem.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Velice se omlouvám za pozdní odpověď. Pokoušela jsem se dohnat kolegu MUDr. Tomáše Páleníčka z Psychiatrického centra Praha, který se zabývá výzkumem ketaminu (a jeho případného léčebného vlivu při léčbě deprese), ale bohužel se mi to nepodařilo. Mohu Vám na něj poskytnout e-mail, abyste vše mohl zkonzultovat případně s ním. Váš dotaz jsem mu poslala, bohužel jsem nedostala včas odpověď, takže nevím, zda není například pracovně v zahraničí.
Já Vám mohu dát jen základní informace. Píšete, že byste měl být přítomen kamarádově experimentu s ketaminem. Uvádíte, že byste nechtěli překročit dávku 500 mg. To je dle dostupných informací poměrně vysoká dávka, kterou bych rozhodně nedoporučovala, jako maximum je uváděných 400 až 450 mg ketaminu. Takže bych volila dávku výrazně nižší, než máte v úmyslu. Dávka, při níž nastávají psychedelické účinky ketaminu, je 100 až 150 mg.
Co se týče užití léků, benzodiazepiny (Valium) i antipsychotika (chlorpromazin) nejsou léky, které patří do ruky laikům, a to ani v případě pokusu o lepší zvládnutí nezdařené intoxikace po ketaminu. Myslím, že riziko nežádoucích interakcí včetně fatálních, je tu poměrně vysoké. Kromě toho, žádný z uvedených léků neseženete bez receptu (dokonce ani Torecan, který se užívá jako antiemetikum - proti zvracení). Riziko zvracení a nevolnosti můžete snížit tím, že dotyčná osoba nebude před užitím ketaminu po několik hodin (min jednu hodinu) nic jíst. Valium není v ČR dostupné, diazepam (účinná látka Valia) je v ČR pod názvy Apaurin, Diazepam Slovakofarma, Diazepam Desitin, ale jak jsem již psala, pouze na předpis. Chlorpromazin je v ČR pod lékovým názvem Plegomazin, také pouze na předpis.
Snížit rizika úrazu a pádů můžete tím, že dotyčný bude při intoxikaci v klidu ležet v bezpečném prostředí. Ketamin pravděpodobně sníží jeho schopnost fyzického pohybu, takže by při užití někde mezi lidmi, nemožnost si sednout nebo lehnout, což by mohlo vést k úrazu. Navíc ketamin jako anestetikum snižuje cit pro bolest, tudíž by kamarád nemusel závažnost zranění vnímat a mohlo by dojít k nějakým nemilým následkům.
Takže pokud se kamarád rozhodne drogu užít a Vy se rozhodnete mu dělat průvodce, tak každopádně je potřeba užít nižší dávku, než původně zamýšlel, být v bezpečném prostředí, s ničím nekombinovat (ani v dobré víře) a pokud nastanou neočekávané komplikace, volat záchranku.
Pokud byste chtěl nějaké podrobnější informace o interakcích ketaminu s různými léky, můžete se obrátit na MUDr. Páleníčka, jak jsem uváděla výše, na e-mailu: palenicek@pcp.lf3.cuni.cz.
Zatím přeji hodně štěstí a buďte opatrní.