Pervitin
Indián
Dobrý den. Naše sedmnáctiletá dcera se během posledního půlroku výrazně změnila, jak po psychické, tak fyzické stránce. Nechali jsme ji vyšetřit moč a výsledek byl obsah 2850 jednotek amfetaminu. Přiznala se, že bere pervitin od září 2010. Chce spolupracovat a navštívila s námi drogové centrum v Havířově a souhlasila s umístěním v drogovém centru v Praze. Nyní se vymlouvá, že bude docházet jen do centra v Havířově. Drogu týden nebrala, dalo se se sní komunikovat, ale ve středu a ve čtvrtek opět přespala u údajné kamarádky, nechce v žádném případě říct jakákoli jména. Při pátečním rozhovoru byla sprostá, plačtivá a agresivní. Již dříve vyhrožovala, že vyskočí z okna, něco si udělá a podobné věci. Také se zmínila, že si sama se sebou povídá. Nevíme, jak s ní máme komunikovat, jestli v klidu nebo přísně, neuznává totiž žádnou autoritu. Nevíme také jestli máme jít na policii, protože říká, že pervitin jí poprvé dal a snad i dává člověk starší 18 let. Nechce říct jméno a má strach, že se jí bude někdo mstít. Minulý rok byla ve škole nejlepší studentkou, teď se její prospěch zhoršil a měla 2 z chování kvůli absenci. Vyspávala třeba 3 dny s menšími přestávkami. Jsme na pokraji zhroucení, musíme chodit do práce a situace nás psychicky ničí. S manželkou nepijeme, jen vyjímečně, cigarety kouříme. Nevěděli jsme, že dcera bere drogy, takže jsme se sní hádali. Byly to hororové scény, které bych nikomu nepřál. Dcera nás fyzicky napadala, rozbíjela nábytek, počítač a vyhrožovala sebevraždou. Hodně času tráví na facebooku, v podstatě nic jiného nedělá a s ničím nepomáhá, jen navečer vychází ven. Kolikrát nepřišla na noc domů. Také se zajímá o problematiku hubnutí. Když vyspává delší dobu, z pokoje je cítit nepříjemný zápach. Jinak o sebe dbá, koupe se nepřirozeně dlouho. Když po nás chce peníze, tvrdí, že je potřebuje na akce, dopravu, občerstvení atd. Během půl roku zhubla 6 kilo, někdy nejí vůbec, jindy vyjí všechno. Chtěli bychom poradit jak máme s dcerou nakládat a jestli ji můžeme k hospitalizaci v centru přinutit. Když mívá agresivní záchvaty, nevíme na koho se obrátit, může si něco udělat. Předem děkujeme za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
pokud jste již začali navštěvovat centrum v Havířově, doporučuji vše, o čem píšete, podrobněji a konkrétněji probrat s pracovníkem, se kterým jste již spolupracovali. Samozřejmě by bylo nejvhodnější, aby dcera prošla pobytovým programem ( AT oddělení v psychiatrické léčebně či v terapeutické komunitě ). Veškeré informace o případných možnostech Vám zajisté v K-centru sdělí. Pokud dcera v tuto chvíli není moc ve stadiu ,,spolupráce", rozhodně Vy využijte poradenství pro rodinné příslušníky, která veškerá zařízení pracující se závislostmi nabízí bezplatně ve svých službách. Můžete se lépe a podrobněji poradit jak se v určitých situacích zachovat, jak s dcerou komunikovat a jak ji i třeba lépe motivovat. Osobní kontakt je v tomto směru nejúčinnější. Pokud již v Havířském centru o Vás nějaké informace mají, je vhodné se obrátit tam.
Zatím se mějte hezky a přeji, ať to dobře dopadne. Pokud byste měli zájem o další kontakty, klidně napište. Také se můžete podívat na www.drogy-info.cz = v mapě pomoci po zadání kraje, města a formy služby, naleznete veškerá zařízení v ČR specializující se na problematiku závislostí.
S pozdravem Markéta K.