Láska?-pokračování2
junkielover
Znovu dobrý den, díky za rychlé odpovědi. Hlavní otázka vlastně zní,jak rozeznat na drogách cit - a je-li vůbec možný...Vím, že společná léčba není dobrý nápad, ale mám si dělat naděje, že po léčbě oddělené budeme ještě spolu? Jsem v patové situaci - on sám se léčit nepůjde. Mě v abstinenci podporuje, kdybych nebrala, šel by na detox a zkoušel to zvládat ambulantně. I kdyby nám to nevyšlo, moje rozhodnutí nebrat to neovlivní, ale chci na to být případně připravená.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
jak je to pod vlivem drog s citem, je opravdu velmi těžké hodnotit. Sama jste uživatelkou, nejlépe bude, když se zeptáte sama sebe. Co vlastně cítíte ?
Většina uživatelů udává, že vždy jde hlavně v první řadě o zájem o drogu, na kterou je závislost vypěstována. Pokud je droga dostatečně k dispozici a funguje tak jak má, pak je i láska i cit. Pokud nastane situace, kdy drog je nedostatek, obvykle jde pak všechno stranou. Také slýcháváme od klientů, jak ve vztahu jedem před druhým drogy schovávají, aby ten kdo drogu uschoval, ji měl pro sebe...z jejich vyprávění pak vyplívá spíše otázka, na čem je vlastně závislost silnější, zda na droze samotné nebo na partnerovi...těžko toto hodnotit. Do toho opravdu zase až tak nevidíme. Můžeme posuzovat pouze to, jak vnímáme, jak tyto vztahy končí, což nebývá zrovna valné...
Uvedla jste, že společná léčba není dobrý nápad. V podstatě to ani není moc uskutečnitelné. Nevím o žádné terapeutické komunitě, která by vzala do léčby pár. V každé terapeutické komunitě je léčba postavena na základních pravidlech, jedno z nich je vždy i zákaz vztahů mezi jednotlivými členy komunity. Léčby na AT odděleních, které bývají součástí psychiatrických léčeben, jsou zase většinou rozděleny na pavilony žen a mužů.
Pokud si přítel zahrává s myšlenkou, že když Vy nastoupíte léčbu a pokusíte se o abstinenci, nastoupil by na detox a zkusil využít ambulantní formy léčby, proč ne. I to je možné. Rozhodně je to pořád lepší varianta, než nic. Také se stává, že někdy se závislá osoba nejdříve rozhodne pro ambulantní formu pomoci, může se zprvu zdát, že je to forma ,,snesitelnější". Během této léčby, pak ten koho se to týká, může sám přijít na to, že je to např.nedostačující nebo zbytečně ohrožující a sám požádá o zprostředkování léčby pobytové. I s tím se setkáváme.
To, zda byste spolu byli i po léčbě, na to se odpovědět moc nedá. Pokud byste se úspěšně odléčila, měla byste s největší pravděpodobností již jiné představy o budoucnosti a také byste svět, jenž Vám bude připomínat cokoli, co je spojené s braním, asi ráda opustila se vším všudy.
V první řadě byste si měla uvědomit, že za přítele nenesete žádnou odpovědnost, jeho konzumace drog je jeho problém a jeho rozhodnutí. Stejně tak je Vaše to Vaše braní. Chápu, že je to těžké a chápu, že si to teď v tuto chvíli asi nedokážete představit.
Z Vašeho psaní je cítit, že byste ráda svůj život opravdu změnila, prozatím sbíráte odvahu, což je pochopitelné. Pokud byste potřebovala nějaké vhodné kontakty, napište města, která by pro Vás připadala v úvahu. Když budete mít pocit, že se potřebujete ještě na něco zeptat, klidně zase napište.
Zatím se mějte hezky, s pozdravem Markéta K.