butyrlakton, GHB
endorfin
Dobrý den, rád bych Vás chtěl požádat o seriózní informace z oblasti toxicity, či zdravotních rizik butyrlaktonu (butyrlakton + NAOH = GHB). GHB se přestalo prodávat, ale butyrlakton, coby prekurzor koupit lze a účinky jsou úplně stejné - subjektivní pocit - jako při požití GHB. Pokud používám butyrlakton, vystavuji se tím nějakému zdravotnímu riziku, případně jakému ??? Jak je to s působením GHB na organismus. Nezajímají mne věci jako předávkování, či problémy s mixem s jinými látkami jako alkohol apod., ale čistě bezproblémové užívání GHB či butyrlaktonu - hrozí nějaké nenápadné a trvalé poškození něčeho v našich tělech, nebo se zatím nic neví ?? Děkuji předem za seriózní a pečlivé prozkoumání všech aspektů mého dotazu, ke kterému mě vede zodpovědnost za to nejcennější, co máme - zdraví. S pozdravem Ing. Tomáš N.

Odpověděl:
Butyrolakton, přesněji gama-butyrolakton je látkou, která se po jakémkoliv podání v těle velmi rychle mění na GHB. Takže účinky a rizika této látky jsou vlastně naprosto identické s GHB. Vzhledem k tomu, že se gama-butyrolakton poměrně široce využívá v chemickém průmyslu, byla zjišťována i jeho karcinogenita (rakovinotvornost). Zjistilo se, že takovýto účinek gama-butyrolakton nemá. GHB samotné nebo i vznikající z gama-butyrolaktonu je metabolizováno enzymem CYP2D6 na cytochromu P450. Tento enzym metabolizuje celou řadu dalších látek včetně třeba extáze nebo některých protivirových léků. Až 20% lidské populace má na základě genetické mutace k dispozici velmi omezené množství tohoto enzymu (tzv. poor metabolisers). U těchto jedinců je pravděpodobnější, že nastanou nějaké vážnější komplikace právě při kombinaci s jinými látkami a i samotné GHB může mít na tyto lidi o něco výraznější účinek. Metabolismem GHB nevznikají žádné toxické produkty takže tady se také není čeho moc obávat. Hlavní účinky GHB asi znáš. Z těch akutních jsou to zejména: mírná euforie, povzbuzení sexuálních funkcí, obluzení vědomí či anestezie až koma leckdy provázené křečemi a/nebo depresí dýchání a srdečního rytmu a s přímým ohrožením na životě. K těm méně známým patří třeba i to, že bylo využíváno jako pomoc při porodu (zvyšuje sílu děložních stahů, snižuje bolest a zvyšuje dilataci děložního hrdla) nebo jako experimentální látka vyvolávající epileptické záchvaty typu petit mal. Mezi ty dlouhodobé patří zejména zvýšení výdeje růstového hormonu (proto je využíváno v kulturistice jako potravinový doplněk ? samozřejmě že nelegálně), potenciální rozvoj závislosti, potlačení cravingu (bažení) po alkoholu (využívá se k léčbě alkoholismu) a dokonce bylo využíváno i k léčbě narkolepsie. Přestože si ve svém dotazu řekl, že tě nezajímají předávkování a kombinace, jsou právě tyhle dvě věci tím největším rizikem užívání GHB (kombinace nemusí být jen s drogami ale i třeba s některými běžnými léky). Vzhledem k tomu, že je to ve své podstatě látka tělu vlastní o nějaké dlouhodobé toxicitě se příliš nedá hovořit, pouze snad ten rozvoj závislosti (i když názory jsou dost kontroverzní). Dlouhodobé ovlivnění hormonálních hladin při dlouhodobém užívání může také samozřejmě vést k řadě nežádoucích účinků. Důležité ovšem je, a to si nedovolím neříct, že užití této látky může akutně vést k těžkým a velmi závažným stavům, které mohou ohrozit i na životě, a že k tomu dochází v relativně velkém množství případů z toho důvodu, že byla špatně odhadnuta dávka (její dávkování interindividuálně (mezi různými jedinci) se velmi špatně odhaduje a navíc jsou poměrně velké rozdíly mezi různými lidmi viz poor metabolisers). Tomáš