můj syn bere pervitin
adéla
Dobrý den, moc Vás prosím o radu. Můj 16ti letý syn údajně bere pervitin. Proč údajně? Vím to jen z doslechu, respektivě maminka synovo kamaráda nahlédla svému synovi do facebooku a tam se psalo o mém synovi a braní pervitinu a také o tom, že „dluží kam se podívá“. Se synem jsem o tom mluvila a absolutně popírá jakoukoli účast na braní drog, či nějakému dluhu. Přiznal se mi, že si několikrát v životě dal marihuanu. Já sama jsem párkrát zpozorovala trochu zarudlé oči, což jsem přičítala venkovnímu počasí... Taky se mi zdá dost často nervózní a podrážděný. Taky ztrácí zájem o školu a v pololetí měl 10 neomluvených hodin. Nicméně synovi jsem řekla, že proběhne test. On sám se k testování staví velmiodmítavě. Vzhledem k tomu, že testy nejsou běžně v lékárnách k dostání, budu ho mít až dnes. Se synem jsem vše řešila v pátek, čili už je to téměř čtvrtý den. Na internetu jsem se dočetla, že v moči pervitin vydrží 1 až 5 dní, takže se může stát, že test nyní bude negativní. Jak postupovat dál, aby se nic nezanedbalo? Tím, že test bude negativní, tím nemám zaručeno, že syn v tom nelítá. Mám o něj velký strach a nevím co dál. Prosím poradíte mi co dělat, jak postupovat? Mám s ním někam zajít? Předem moc děkuji za rady.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
naprosto chápu Vaše rozčarování, toto nebývají pro rodiče lehké situace a je to i pochopitelné. Netuším, z jakých zdrojů jste čerpala informace. Orientační testy na detekci z moči, jsou volně prodejné ve větších lékárnách a stojí kolem 100,- ( test na amfetamin ).
Co se týče prokazatelnosti, k dispozici máme orientační údaje poskytnuté ústřední toxikologickou laboratoří, u pervitinu je to takto :
MOČ = 3 až 21 dní ( při občasném užití cca do 7 dnů )
KREV = 1 až 3 dny
SLINY = totožné jako detekce KREV
Vždy, ale záleží na několika dalších aspektech :
- na intenzitě předešlé konzumace
- na kvalitě drogy
- na organismu, jak dalece je schopen se sprocesem odbourávání toxických látek ztěla vypořádat
Proto je to vždy velmi individuální záležitost, nikdy s přesností nelze předem určit, kdy kdo již bude zcela beze stop.
Také netuším, zdali jste s testováním již začala. Pokud ne, doporučila bych Vám nejdříve využít odborného poradenství, které poskytují Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog bezplatně rodinným příslušníkům či využít specializované Poradny pro rodiče. Samotné testování Vám nevypoví zásadní informace, pouze se dozvíte, zda byla či nebyla v posledních dnech užita konkrétní droga. Také je myslím dobré, být na obě varianty výsledku testu připravena. Pokud by byl výsledek pozitivní, je dobré mít připravenou strategii, jak pokračovat dále.
Pokud je pro Vás Praha dostupná, doporučila bych Vám obrátit se na kolegyni, která se přímo specializuje na práci s rodiči. Vše by s Vámi podrobně probrala a poradila, jak vhodně postupovat dále. Doporučila zařízení, kde by se syn mohl léčit atd..
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s.SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 284 824 234, 739 268 527
email : ctrnacta@sananim.cz
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
pro více info www.sananim.cz / zadat Poradna pro rodiče PPR /
Jestli Praha není dostupnou, můžete využít poradenství v Kontaktních centrech, které bývají ve všech větších městech. Kontakty naleznete zde www.drogy-info.cz v mapě pomoci po zadání kraje a města, naleznete veškerá K-centra v celé ČR. Vyberte se to, které máte nejblíže. Nebo napište města, která by pro Vás připadala v úvahu, můžeme jej vyhledat a doporučit.
Zatím se mějte hezky. Pokud budete mít chuť, můžete napsat jak se situace dále vyvíjí. Přeji hodně sil.
S pozdravem Markéta K.