Nevím
lily
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat.Před pár lety jsem byla závislá na pervit.(nitrožilně) Dva roky jsem úplně čistá. Nikdy jsem se nebyla léčit,ale díky okolnostem jsem toho nechala. Poslední dobou se mi objevili problémi.Dostávám abstinenčí příznaky.. Čím dál více a více až se toho sama lekám.Bojím se že bych znovu začla i když opravdu nechci. Sama sebe už načapávám že kdybych měla příležitost tak sama za sebe neručím.Já prostě toto nechci chtěla bych se toho nějak zbavit.. něco s tím udělat.. Nevím co mám dělat,protože mi příde divné se jít někam léčit když nic neberu.Je mi opravdu hrozne protože se bojím pocitu že už se toho nikdy nezbavím.Chtěla bych pomoc.Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že je dobře, že jste se rozhodla napsat a že se s tím, co Vás nyní provází, snažíte něco dělat, abyste se nedostala do drog zpátky. Určitě také gratuluji k těm dvěma letům abstinence, navíc jste to zvládla sama bez léčby. Myslím, že to, co nyní prožíváte, nejsou abstinenční příznaky (ty se objevují po vysazení drogy), ale nejspíš Vás asi trápí intenzivní chutě na drogy. Chápu, že Vás to asi vyvedlo z míry, jestliže se to teď objevuje po nějakém klidnějším období znovu s velkou intenzitou. Může se to stát, zvlášť jestli teď máte obecně náročné období, zažíváte nějaký stres nebo se naopak velmi dlouhou dobu neděje nic moc pozitivního a možná Vás trochu trápí nuda... Člověka pak znovu přepadají chutě si drogu vzít, budˇ aby unikl před tím stresem, konflikty, zátěžovými situacemi nebo si naopak život a stereotyp zpestřil. Myslím, že je dobře, že si to uvědomujete, že se s Vámi něco děje a že se snažíte relapsu (opětovnému užití pervitinu) zabránit. Nemyslím, že by bylo nutné nastoupit po dvou letech abstinence do léčby ze závislosti. Existují i jiné možnosti podpory. Jsou to ambulantní doléčovací centra, která nabízejí služby lidem po léčbě z drogové závislosti (případně lidem dlouhodobě abstinujícím bez léčby, jako jste Vy), kde je možné využít poradenských služeb. Pocity a stavy, které popisujete, jsou zvyklí tam s klienty řešit, nemusela byste se obávat, že by se na Vás někdo koukal skrz prsty. Pak samozřejmě existují i ambulantní psychoterapeutické služby, kde tedy nejsou třeba přímo zaměřeni na drogy a závislosti, ale pomohli by Vám si ujasnit, co Vás nyní trápí a jak to řešit - protože ty chutě na drogy většinou bývají symptomem něčeho jiného, co se ve Vašem životě děje. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám vhodné zařízení nebo někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit, doporučit.
Teď mám jen obecná doporučení - nekontaktujte se s lidmi, kteří berou, nechoďte nikam, kde se bere, pokuste se vyhnout místům, která máte s drogami spojená - aby se Vám nestalo, že si Vás ta příležitost najde. Plánujte si pečlivě denní program, obklopte se lidmi, kteří nemají s drogami nic společného, zkuste se věnovat nějaké činnosti-koníčkům, sportu, něčemu, co odvede myšlenky jinam.
Zatím držím palce a věřte, že se to dá zvládnout, že tohle období určitě bez úhony přečkáte a za nějaký čas si na drogy už ani nevzpomenete.