Mefedron pro Báru Orlíkovou
Mnau
Dobrý den,
zajímalo by mne jaké jsou nejnovější poznatky o neurotoxicitě a především kardiotoxicitě mefedronu. Vím, že zde bylo podezření, že by mohl poškozovat srdeční chlopně podobným způsobem jako lék na hubnutí Fen-phen, který byl kvůli tomu v USA stažen z prodeje.
Zajímalo by mne především zda bylo toto podezření potvrzeno, případně to, jak moc je mefedron v tomto ohledu nebezpečný.
Osobně užívám mefedron již 6 týdnů, a to v průměru vždy 1x týdně. Většinou si dávám dávku 250mg, a to buď najednou orálně, nebo rozloženou do dvou lain po 125mg šňupáním. O tom jsem si myslel, že se jedná o relativně rozumné dávkování, které mi nemůže ublížit (na zahraničních fórech jsou běžně k vidění závislí lidé užívající klidně i přes 1g denně po dobu mnoha měsíců, případně příležitostní uživatelé užívající klidně 3g za večer když jsou na party).
Bohužel, naposledy když jsem mefedron měl jsem se nechal zlákat a dal jsem si za večer 3 lainy, tedy 375mg (za asi 7 hodin). cca 10 minut po třetí laině, kdy většinou zažívám úžasný nájezd, se mi najednou začalo dělat černo před očima, byl jsem malátný, cítil se velmi slabě, a každý výdech jakoby mě dál oslaboval (hluboce jsem oddechoval a přitom jakobych ztrácel vědomí). Po chvíli jsem cítil, že vyvrhnu, tak jsem se rozeběhl na záchod a vyzvracel se. Potom to všechno ještě chvíli pokračovalo, tak jsem si změřil tep, a byl zhruba na 120 bouchnutí za minutu. Nevím nakolik je to moc s přihlédnutím k tomu, že jsem byl na stimulantech, tuším ale, že 120 ještě není životu nebezpečných.
Večer pak skončil v pohodě, bohužel se teď ale bojím, jestli jsem si nějak nepoškodil srdce. Nevíte co se mi to mohlo stát? Přecejenom si nemyslím, že bych užil nějakou jó vysokou dávku...
Hlavně se bojím, co se stane až si dám mefedron příště. Doufám, že to není tak, že bych si teď to srdce \"načnul\" no a při příští lajně by už z toho byl infarkt. Jsem v tomhle fakt paranoidní.
Taky bych se chtěl zeptat, nakolik je nebezpečné kombinovat mefedron s velkým množstvím alkoholu. Teď naposledy jsem pil relativně přiměřeně, jednou dřív jsem ale na dávku 250mg vypil fakt ohromný množství chlastu (přes 10 panáků + přes 10 piv + ještě nějaký kokteily), plus teda ještě navíc vyhulil dost hulení, no a nakonec jsem z toho měl fakt nejhorší dojezd v životě.
Takový množství chlastu už na mefedron samozřejmě pít nebudu, stejně tak jako nehodlám v budoucnu překračovat dávku 250mg za večer, ale stejně by mě zajímalo, nakolik je to jak jsem mefedron užíval (i to jak ho hodlám užívat) pro mé zdraví nebezpečné. Vím, že ta látka je asi pěknej shit, ale doufám, že ještě těch pár víkendů (než nám s kámošema dojdou zásoby), mě snad nezabije (ani mi nějak trvale neublíží).
Každopádně předem díky za odpovědi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se Vám za pozdní odpověď, ale ohledně mefedronu není v ČR tolik dostupných informací, takže to bylo trochu na dlouhé lokte.
Nakonec jsem čerpala z různých zdrojů, pro Vaší informaci hlavně z www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti) a jejich bulletinu Zaostřeno na drogy, jehož jedno číslo bylo loni věnováno novým syntetickým drogám včetně mefedronu a pak ze zprávy EMCDDA (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction) týkající se mefedronu na http://www.emcdda.europa.eu/publications/drug-profiles/synthetic-cathinones a taky z webu Erowid (o mefedronu na http://www.erowid.org/chemicals/4_methylmethcathinone/).
Mefedron patří mezi stimulační drogy, takže rizika pro kardiovaskulární systém tu nepochybně jsou, podobně jako u ostatních stimulantů (kokain, pervitin, MDMA). Ale obyčejně ke kolapsům dochází pouze při užití opravdu nadměrných dávek nebo pokud má dotyčný již předtím nějaké potíže se srdcem. Nikdo, ani já, Vám samozřejmě nemůže zaručit, že užívání běžných dávek mefedronu jednou za týden, pro Vás nebude mít nějaké zdravotní následky. Nicméně riziko je jistě menší než při kontinuálním užívání vyšších dávek. Velice opatrná bych byla při kombinaci mefedronu s alkoholem, tam myslím, že by riziko nějakého kardiovaskulárního poškození mohlo být mnohem větší než při užití jedné z těchto látek. Při kombinaci s marihuanou bych se zas obávala nějakých psychických potíží, které by vás pak mohly provázet. Takže prostě opatrně, je to jen na Vaší zodpovědnosti, jestliže jste se rozhodl spotřebovat zásoby, musíte počítat i s variantou, že dorazí i nějaké nepříjemné důsledky.
Níže kopíruji část textu o mefedronu ze Zaostřeno na drogy 4/2010 (o drogách na taneční scéně a novách syntetických drogách), plné znění volně ke stažení na www.drogy-info.cz v sekci Publikace / Zaostřeno na drogy.
"Vzhledem k tomu, že doposud nebyla provedena žádná kontrolovaná klinická studie, popis akutních účinků mefedronu je prozatím dostupný pouze od uživatelů. Nejčastěji jsou připodobňovány k účinkům MDMA, kokainu nebo amfetaminu. Mechanizmus účinku také doposud nebyl studován, nicméně vzhledem k podobnosti s ostatními drogami z této skupiny (zejména metylonem a metcathinonem) lze předpokládat, že inhibuje transportéry pro monoaminy a současně indukuje zvýšené vyplavování těchto neurotransmiterů. Mezi typické účinky mefedronu patří pocity velkého množství energie, euforie, zintenzivnění vnímání hudby, nadnesená nálada,
zrychlené myšlení, zvýšená hovornost, afrodiziakální účinky, nutkání užít další dávku. Někdy se mohou objevit i mírné halucinogenní účinky. Negativní psychické účinky jsou především zhoršení koncentrace, krátkodobé paměti, anxieta a deprese, existuje i riziko vzniku panických reakcí nebo
paranoidity.
Tělesné účinky jsou zvýšení tepové frekvence a krevního tlaku, palpitace (subjektivní vnímání bušení srdce), pocení, dilatace zornic (mydriáza), suchost v ústech, skřípání zuby (bruxismus), snížení chuti k jídlu, nepotřeba spánku. Dále se můžeme setkat s bolestivým podrážděním sliznice v místě aplikace, bolestmi hlavy, nauzeou a studenými zmodralými konečky prstů. Podle studie časopisu MixMag jsou poslední tři zmíněné symptomy a palpitace nejčastěji zmiňovány uživateli jako hlavní nežádoucí účinky. Charakteristická je minimální nebo žádná kocovina po jeho užití. Běžné dávkování (jedna dávka) se pohybuje v rozmezí 25-250 mg (někdy i více) při perorálním užití, 15-125 mg při intranazálním užití. Perorálně se nástup účinku projeví během 15-45 min., po intranazální aplikaci během několika minut. Intoxikace trvá zhruba 2-3 hod. s maximem zhruba za 30 min. Po intravenózní aplikaci se vrchol účinku projeví během 15 min. a trvání je zhruba do 30 min. Díkyjeho relativně krátkým účinkům je běžné opakované užití v průběhu jednoho večera. Dávky tak mohou vyšplhat až ke gramovým množstvím, podobně jako je tomu u kokainu.
Z literatury dosud nejvyšší zmíněná dávka zkonzumovaná jednorázově byla 200 mg perorálně + 3800 mg intramuskulárně (celkem tedy 4 g). Přestože onen uživatel byl hospitalizován,
nejednalo se z klinického hlediska o vážnou intoxikaci (měl pouze hypertenzi, tachykardii, tělesnou teplotu 36,2 °C, mydriázu a hyperventilaci (18 dechů za min.), a sám pociťoval tlak na hrudi). O akutní toxicitě mefedronu existuje řada spekulací. Dosud je však znám pouze 1 případ úmrtí přisuzovaný pouze mefedronu (Švédsko). Ve Velké Británii je v šetření dalších 14 případů úmrtí, ve kterých byl prokázán mefedron při toxikologickém vyšetření. Nicméně zatím není jasné, jakou úlohu zde mohl sehrát a jaký byl vliv jiných drog.
Otázkou je vznik závislosti na mefedronu. Doposud jsou opět pouze omezené údaje o potenciálu mefedronu vyvolávat závislost. Ve Velké Británii byl zdokumentován případ jedince, který 18 měsíců pravidelně užíval mefedron. Klinicky sevyskytovaly přechodné psychotické příznaky, halucinace, hypománie a poruchy nálady. Obecně nejsou popsány žádné fyzické odvykací symptomy, nicméně psychická závislost se bezpochyby může rozvinout."