Těhotenství
000
Dobrý den, posím vás chci se zeptat, kdyz holka otěhotní a je závislá na opiu, jaký to má vliv na dítě. Rodí se dítě s abstinenčními příznaky?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pravidelné užívání opiátů v těhotenství má mimo jiné za následek, že dítě po porodu trpí abstinenčními příznaky. Nevím, v jaké jste fázi těhotenství, zda se rozhodnutá si dítě ponechat a v případě, že ano, jak míníte závislost na opiu řešit...
Ideální by bylo, pokud byste kontaktovala nějakou odbornou pomoc. Když mi napíšete, odkud jste, mohu Vám doporučit vhodné kontakty na ambulantní centra, případně na substituční léčbu, která je rozhodně bezpečnější než užívání nelegální drogy, jak pro Vás, tak pro dítě.
Každopádně ještě napište a pokusíme se najít nejschůdnější řešení.
Kopíruji Vám ještě informace o užívání opiátů (zejména heroinu, ale v zásadě se text týká užívání jakýchkoli nelegálních opiátů) v těhotenství (z www.drogy-info.cz, bulletin Zaostřeno na drogy, téma Návykové látky v těhotenství):
"Patofyziologické účinky opiátů samotných na těhotnou ženu jsou jen mírné. Mnohem závažnější jsou následky případné intravenózní aplikace a rizikového chování při shánění drogy a prostředků na drogu. Je prokázána zvýšená incidence infekčních chorob (HIV, hepatitis C, TBC, bakteriální pneumonie) a sexuálně přenosných chorob. Životní styl žen závislých na heroinu je značně neuspořádaný a prenatální péče o jejich těhotenství bývá nedostatečná. Těhotnou ženu je nutné motivovat k návštěvám těhotenské poradny a pokusit se ji kontaktovat s některým ze substitučních
center. Heroin rychle proniká placentou a vniká do fetálních tkání do 1 hodiny od aplikace. Neexistuje jednoznačný důkaz, že zvýšený výskyt vrozených vývojových vad a snížení délky těhotenství lze připsat na vrub pouze opiátům. Odbourávání drogy je v mateřském organismu provázeno odbouráváním u plodu, což vede ke zvýšenému riziku poškození a úmrtí plodu.
Kolísání hladiny drogy u uživatelek heroinu, stejně jako opakování abstinenčního syndromu, způsobuje změny na placentě a rozvoj placentární insuficience. V důsledku placentární insuficience se rodí plody s intrauterinní růstovou retardací. Vlastní porod, pokud je veden přirozenou cestou, se neliší od porodů v běžné populaci co se týče délky jednotlivých porodních dob (Wehbeh, 1995). Nebylo pozorováno přenášení nebo hypertrofie plodu. U drogově závislých rodiček lze však pozorovat výrazně nižší práh bolesti, což se projevuje chováním na porodním sále a vyššími nároky na analgetickou terapii. Časné důsledky působení drogy na novorozence - Hlavním důkazem neuropsychické abnormality je u novorozenců vystavených nitroděložně účinkům opiátů tzv. abstinenční syndrom novorozence. Projevuje se různou intenzitou a dobou nástupu počátečních symptomů. Abstinenční syndrom se objevuje u 50-80 % dětí narozených matkám-heroinistkám,
obvykle 48 až 72 hodin po porodu. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - Některé důkazy naznačují spojitost mezi nitroděložní expozicí opiátům a dlouhodobým vývojovým postižením. Wilson a kol. pozorovali ve studii dětí mezi 3 až 6 lety, které se narodily matkám závislým na heroinu, nižší tělesnou hmotnost a výšku a snížené behaviorální, organizační a percepční schopnosti. Podobný nález publikovali van Baar a de Graf ve své prospektivní studii, která sledovala děti závislých matek do5,5 roku života. Tyto děti měly nižší IQ a horší jazykové testy než kontrolní skupina, přičemž rozdíly se zvětšovaly se zvyšujícím se věkem. Tyto rozdíly byly méně vyznačeny u dětí, které byly adoptovány, nebo byly svěřeny do pěstounské péče. Zůstává nejasné, zda tyto nálezy mohou být beze zbytku připsány přímému účinku heroinu, nebo zda má rovněž podíl zdravotní stav matky během těhotenství, polymorfní abúzus drog, genetický potenciál nebo pozdější vlivy rodinného prostředí nebo jiné zevní vlivy."