Euphoria, mefedron
Wanted
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na drogy Euphoria2010 (vonná směs bylin) a Mefedron (hnojivo), slyšel jsem, že mají být letos postaveny mimo zákon, víte o tom něco bližšího? A druhý dotaz: jaký je rozdíl (v intoxikaci, dojezdech, zdravotní škodlivosti, závislosti, atd...) mezi mefedronem a holandským speedem? Předem děkuji a přeji hezký zbytek dne.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, Váš dotaz byl přec jen trochu komplikovanější, co se týče zjištění potřebných informací.
Co se týče mefedronu, tak kopíruji informace z bulletinu Zaostřeno na drogy 2010/4, zaměřeného na taneční drogy a především na nové syntetické drogy, které se nyní objevují na scéně. (Bulletin najdete zdarma ke stažení na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti na www.drogy-info.cz/index.php/publikace/zaostreno_na_drogy/2010_zaostreno_na_drogy).
"Mefedron neboli 4-metylmetcathinon (4-MMC) se během posledních 4 let rychle rozšířil po celém evropském drogovém trhu. Největší rozšíření je udáváno ve Velké Británii. Pouliční názvy jsou 4-MMC, MMCAT, M-Cat, meow-meow (česky mňaumňau), bubbles, Subcoca I. Jedná se o derivát cathinonu, drogy se stimulačními a halucinogenními účinky obsažené v rostlině Catha Edulis (Kata jedlá, Khat). Užívání této rostliny je rozšířené zejména na arabském poloostrově a ve východní Africe. Zatímco Khat je přírodní droga, mefedron je látkou čistě syntetickou. Strukturálně i účinky je velmi podobný řadě dalších psychoaktivních drog, především metcathinonu, metylonu, metedronu a derivátům pyrolidinu a také amfetaminům. Jeho masivnější distribuce v Evropě počala nejspíše v roce 2006. Hlavním zdrojem této drogy jsou internetové obchody, které využily mezery v legislativě a začaly prodávat tuto substanci nejčastěji jako hnojivo rostlin (účinky nejsou ničím podloženy)
nebo jako tzv. research chemical (látku určenou k výzkumu) s označením „not for human consumption" (není určena ke konzumaci lidmi). V dnešní době je většina mefedronu produkována v Číně, odkud je ve velkých množstvích poštou přepravován do Evropy. Vzhledem k úpravám legislativ se v různých zemích EU mefedron postupně dostává na seznamy kontrolovaných látek (kontrolován je v Dánsku, Německu, Estonsku, Rumunsku a Švédsku, ve Velké Británii od dubna 2010, v ČR zatím není kontrolován, měl by být na základě zhodnocení rizik a Rozhodnutí Rady EU kontrolován od r. 2011.)."
Informace o produktu Euphoria 2010 byste nalezl ve stejném bulletinu, pod kapitolou FENOMÉN „SPICE" ANEB JAK NAHRADIT KONOPÍ SYNTETICKÝMI KANABINOIDY. Euphoria dle svého složení patří mezi produkty, pro které se v současnosti nejčastěji používá souhrnný název Spice. Z textu vyjímám pár informací: "V posledních několika letech se na scéně objevilo velké množství druhů tzv. herbal highs (rostlinných posilovačů nálady) s obecným názvem Spice. Jejich složení není dosud jednoznačně určeno, může se navíc v rámci různých Spice produktů lišit. Tyto produkty mají různé psychotropní účinky, často velmi podobné konopným drogám. Spice je tedy rostlinný
produkt, tvořený směsí nejrůznějších sušených bylin, např.: Indian Warrior (Pedicularis densiflora, druh Všivce), Lion'sTail (Leonotis leonurus), Baybean (Canavalia rosea), Lotos Modrý (Nymphaea caerulea), Vanilka (Vanilla), Maconha Brava (Zornia latifolia), Srdečník Sibiřský (Leonurus sibiricus). Relativně nedávno bylo však zjištěno, že většina těchto produktů obsahuje syntetické kanabinoidy." Některé země přistoupily ke kontrole těchto produktů, případně přímo syntetických kanabinoidů, ale jak uvádí výše uvedená publikace: Přestože HU-210 a jeho analoga a JWH-018 již začaly být v některých zemích EU a na americkém kontinentě kontrolovány, většina ostatních syntetických kanabinoidů zatím kontrolována není. Některé země přistoupily na kontrolu produktů „Spice". Obtíže při monitorování a kontrole těchto substancí vyplývají i z problematické detekce těchto kanabinoidů, neboť většina toxikologických laboratoří k tomu není řádně vybavena (chybí jim spektrální informace v databázích o těchto látkách a jejich standardy)."
Co se týče Vašeho dalšího dotazu, nejprve bych potřebovala vědět, co myslíte holandským speedem. Z jednoho staršího dotazu na "holandský speed", resp. odpovědi, Vám kopíruji informace, které se mi tehdy podařilo získat od kolegů, kteří se výzkumem syntetických drog zabývají. Nejprv bychom si tedy museli ujasnit, jakou drogu chcete s mefedronem vlastně srovnávat...
MUDr. Tomáš Páleníček, Farmakologický ústav III. lékařské fakulty (www.lf3.cuni.cz/drogy): "Pokud vím, tak v Holandsku se speedem označuje amfetamin, nicméně celá řada dalších látek může mít stimulační účinky např. látka 2C-Y (2,5 dimethoxy-4-allylbenzenephenethylamine) prodávaná jako speed daemon a nedivil bych se, kdyby ten, kdo ji prodával, byl z Holandska. Navíc se dá koupit jak v tabletách, tak i v prášku. Jinak některé piperaziny mají také stimulační účinky např. benzylpiperazine."
MUDr. Tomáš Zábranský, Centrum adiktologie I. lékařské fakulty a Psychiatrické kliniky VFN Praha (www.adiktologie.cz) "V Holandsku a jinde v záp. Evropě se šíří metamfetamin, ale nikoliv krystalický, jako je náš pervitin, jako spíše práškový (vesměs v tabletách) po asijském vzoru. Jestli všemu dobře rozumím, přestože je stejně pharmacophore, je malinko chemicky jiný; hlavní rozdíl je v přípravě a podle všeho má malinko jiné - "jemnější" účinky."