Proč zrovna od 18 let?
Míša
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na jednu věc co mi není jasná. Proč všechny ty „drogy“ co jsou legální, tak proč jsou prodejné až od 18 let? Jak se na to přišlo že třeba alkohol není pro děti? Já už jsem dospělá ale nemůžu to pořád pochopit. Já sem byla poprvé ožralá když mi bylo myslím 11 let a byl to krásný pocit, a teď když už jsem dospělá tak mám pocit že to dělá se mnou pořád to samé. Že prostě není žádný rozdíl když sem byla ožralá v 11 letech a teď v 19 letech. Zrovna tak cigarety. Já sem myslela že až budu dospělá že mi to začne dělat nějaké mnohem lepší zážitky, ale je to pořád stejné. Tak proč se říká že to není pro děti? Je mi jasné, že to škodí zdraví, že se může stát člověk závislý, ale to snad platí u dětí stejně jako u dospělých ne? Tak proč si člověk může ničit zdraví až od 18 let? Nebo do 18 let to škodí víc?
Ještě sem slyšela názor, že děti z toho nemají rozum. Ale to je podle mě taky blbost. Přece když někdo řekne prvňákovi že - když budeš pít alkohol tak ti to uškodí a budeš závislej, tak to přece musí i ten prvňák pochopit ne?
A proč když se ožere dospělý člověk tak je to vpořádku, a když se ožere dítě tak se hned najde plno moralistů kteří tvrdí že „to není vpořádku“ atd. Přitom každý tvrdí jak má svoje děti rád a jak se snaží zajistit jim šťastné dětství, ale copak může být někdo šťastný, když si nemůže ani zajít do herny na automaty nebo koupit flašku a ožrat se? A když sem musela spát s hnusnýma dědkama jenom proto abych dostala flašku jen protože sem si ji nemohla koupit a protože mi to nedopřáli ani rodiče?
Nejhorší je že pořád nemůžu odpustit rodičům ten pocit ponižování, že kdykoliv sem byla ožralá nebo sjetá jinou drogou, tak sem to před něma musela tajit a nebo si vymýšlet různé výmluvy a nebo poslouchat blbý kecy. Vysvětlíte mi jednu věc? Jak je možné že každý tohle ponižování rodičům odpustí a baví se s nima nebo je dokonce má rád?

Odpověděl: Josef Šedivý
Dobrý den,
k věkové hranici 18 let -  hlavním důvodem je, že po dosažení tohoto věku je člověk z hlediska zákona plnoletý a je zodpověddný sám za sebe a může se tedy svobodně rozhodnout, zda bude či nebude užívat návykové látky. Dalším důvodem je také to, že se předpokládá, že v tomto věku bude již člověk dospělý i po fyzické stránce. Pro nedospělý organismus jsou totiž všechny tyto látky nebezpečnější...
Takže, když se opije dítě, nesou odpovědnost (z pohledu zákona i veřejného mínění) jeho rodiče. Můžeme debatovat o tom, co to tomu dítěti přinese pozitivního (já osobně si myslím, že skoro nic), ale nezpochybnitelným faktem zůstane, že mu to přinese i spoustu rizikových situací a stavů...
Sama píšete, že nikdo nemůže být šťastný, pokud se nemůže ožrat a hned v další větě píšete, že jste musela spát s hnusnejma dědkama, abyste na alkohol měla... to mi zas tak moc úžasný nepříjde. Navíc, pokud to, že jste musela rodičům lhát o tom, co a kde konzumujete za látky, bereta jako ponižování z jejich strany, je určitě něco špatně... bylo by dobré, abyste si o tom promluvila s někým, kdo vám poskytne možnost se na to všechno podívat i jinýma, než svýma očima.
Pokud máte zájem zkusit najít odpovědi na své otázky (což bude složitější a jedna odpověď v této poradně na to nestačí), napište o sobě víc a já vám doporučím někoho spolehlivého. A nebojte se, nebude to žádnej moralizující blbec, který vás nebude respektovat...
Pepa Šedivý