Rozšířenost
Hallowen
Dobrý den. Nastupuje u konzumace durmanu, muchomůrky a muškátového oříšku pocit rozšířeného vědomí jako u LSD a hub? A co MPA? Proč je někdy MDMA pokládána jako psychedelikum, když u ní nenastává pocit rozšířeného vědomí? Díky moc?.

Odpověděl:
Všechny tyto přírodní drogy (durman, muchomůrka červená a muškátový oříšek) jsou schopné vyvolávat stavy změněného vědomí. Spíš si ale můžeš přivodit otravu a skončit i na jednotce intenzivní péče. MPA jako název pro drogu jsem nikdy neslyšel, ale nejspíš si měl na mysli PMA (parametoxyamfetamin) nebo 4-MTA (4-metylthioamfetamin). Obě dvě tyto látky jsou velmi nebezpečné a mají účinky částečně podobné extázi a mohou se někdy vyskytovat v tabletách prodávaných jako extáze (o PMA najdeš víc zde a 4-MTA je jí ve všem velmi podobná). Extáze (neboli MDMA) a řada látek s jí podobným účinkem (MDA, MDEA, PMA, 4-MTA, 2C-B, 2C-T-7 atd) se správně neřadí ani k halucinogenům (psychedelikům) ani k stimulanciím. Tato skupina látek se nazývá entaktogeny, což znamená látky které jsou schopny vyvolat pocity dotyku zevnitř ?the touch within?. Skrývá se pod tím pocit euforie, sounáležitosti s okolím, pocity lásky. Jinak extáze (MDMA) má samozřejmě i částečné stimulační účinky a je schopná vyvolávat iluze a ve vyšších dávkách výjimečně i halucinace, nicméně to nepatří mezi její hlavní účinky. Některé z těchto látek mají i halucinogení účinky (2C-B, 2C-T-7, DOM, DOB?) a mimo termínu entaktogeny se o nich dá hovořit i o jako psychedelických amfetaminech.