Rivotril
Lily
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, již 6 let užívám antidepresiva, 2x jsem se pokusila vysadit, ale potíže jako panická porucha, derealizace a depresonalizace se vrátily. Na podruhé se na víc přidružila deprese. Nyní beru antiderpesiva po 3.tí. Bohužel jsem celou dobu užívala také rivotril, více méně v dávce 1x denně 0,5 ráno, za celou dobu se mi ho nepodařilo vysadit a ani mě nikdo k tomu netlačil. Teď s hrůzou zjišťuji jak je návykový a je potíž se ho zbavit. Prý je srovnatelný s tvrdými drogami. Tak mám obavu do budoucna, jak se mi po takových letech podaří bez něj být. Antidepresiva zatím nezabrala úplně. Teď jsem dokonce na 1mg, protože beru i večer. Ten jsem se pokusila vysadit naráz a přišly silné úzkosti. Lékaři se v názoru různí a lidé na diskusích také. Čtu se ženy byly těhotné jak na antidepresivech, tak i neurolu, nebo rivotrilu. Bojím se, že antidepresiva budu muset užívat asi velmi dlouhodobě, protože když jsem vysadila po 3,5 letech, kdy jsem více jak rok byla bez potíží, stejně se vrátily, tak se bojím, že i antidepresiva jsou návyková. Vzhledem k tomu, že děti nemám a do budoucna bych je ráda měla, ale nemám možnost čekat několik let, jelikož je mi 32 let, chtěla jsem se zeptat, zda se dá rivotril po tolika letech vysadit a jak nejlépe, aby člověk nespadl tam, odkud se dostává. Diagnoza úzkostně-depresivní porucha,pp,derealizační a depersonalizační syndrom. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
Antidepresiva a gravidita je složitá otázka. Ale v zásadě platí - že některá jsou relaqtivně bezpečná a také platí, že léčená deprese, resp. ta antidepresiva udělají mnohem menší paseku než depresivní těhotná. A ještě jednu věc - nemusí se to dařit vždy, ale dosti často pomáhá podobně jako antidepresiva intenzivní psychoterapie, tedy více než 1x týdně, vždy minimálně alespoň hodinpvé sezení se zkušeným terapeutem. A také, když se bez lék§ů neobejdete, tak budete těhotná s léky. Nic jiného s tím nenaděláte.
Jinak antidepresiva návyková nejsou, ale pokud jsou vaše obtíže chronického rázu, tak léky budepte asi také potřebovat dlouhodobě. Je to jako s jinými chorobami - máte nemocné srdce - berete digoxin - a do konce života se ho nezbavíte. :-) Psychiatrická onemocnění mají v tomto lepší prognosu.
Stran Rivotrilu - víte, napřed je třeba upravit psychický stav jinými léky a pak teprve vysazovat. Protože pak je zhoršení celkem snesitelné a postupně se stav upraví.