je to řešitelné?
Jana-matka
Dobrý den, můj syn má 19 let a od r. 2005 jede v drogách. Zpočátku to byla \"jen\" marihuana, pak v r. 2008 začal šňupat i pervitin a od září 2010 si ho píchá nitrožilně. Nefetuje vkuse 5 let, ale je to takový kvartální fet, bohužel s čím dál menšími přestávkami. Dokonce se i léčil, absolvoval 3-měsíční léčbu v PL Opava. Od té doby, kdy jsme jako rodiče na to přišli, opakuje svoje \"období\" už pošesté, nejdelší pauza byla 11 měsíců, nejkratší ta poslední 4 měsíce. Když je čistý, je to normální kluk, spolehlivý, pracuje, dálkově si dodělává školu, o prázdninách pracoval 2 měsíce s přítelkyní v Chorvatsku, jezdil tam na vodních lyžích, potápěl se apod.
Jeho \"období\" s drogou trvalo vždy kolem 14 dní, pak se vrátil domů a chtěl vše napravit a žít normálně. Teď ovšem utekl až do Prahy a je to už 9. týden, co to řešíme. Před dvěma týdny se dokonce vrátil a chtěl hned do léčebny, byl tam však 10 dnů, začal být agresivní, zranil se o skleněné dveře, odvezla ho záchranka do nemocnice a po ošetření a v tomto stavu odjel opět do Prahy. Je nedostupný, telefon nemá, takže mě předevčírem prozvonil z cizího čísla. Tentokrát nebrečel, jak je zvykem, jen se ptal, jak se mám a hledal si zástupný problém, proč fetuje, dává vinu všem kolem, jeho bývalé přítelkyni, doktorům apod. a neuvědomuje si, že se tímto nikomu nepomstí, jen sobě... Je dokonce v podmínce za krádež a drogy (byl loni na podzim 3 týdny ve vazbě). Prošli jsme si za těch 5 let snad vším, kromě násilí - krádeže, lhaní, útěky z domu, psychologové, léčebna několikrát, i když jen na pár dní, po dobrém, po zlém, dluhy, vyhazov ze střední školy, nástup na jinou, letos měl maturovat, všichni mu dávali pořád šance...jen se to zhoršuje a nikam jsme za těch 5 let nedošli. Je to šikovný kluk, chytrý, sportovec - závodně hrál tenis, lyžoval, hrál volejbal...Mám ale strach, že už se do toho starého Jirky, jakého známe, bude vracet čím dál míň často, pokud ještě vůbec. Mám útržkovité informace z té Prahy, že už měl i toxickou psychózu. Fetuje totiž vkuse, nemá pud sebezáchovy, závodí jako by to byl další jeho sport...dokud mu zas nebude zle a nezavolá se slzami \"mami, já chci domů...\". Vím, že by asi chtěl přestat, jenže ta droga ho tak ovládá, že to není on a navíc asi není dostatečně silný na to, aby zvládl všechna úskalí a problémy spojené s léčbou. Od svých 15-ti let vpodstatě není zvyklý na kolektiv, už ho opustila konečně i přítelkyně, má už jen nás - rodiče.
Poraďte, co v takovém případě dělat? Je vůbec ještě nějaká šance, aby měl jednou hezký život? Já vím, že musí chtít on, jinak to nejde... A jak se má matka smířit s tím, že nebude mít děcko?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
vůbec se nedivím, že po všem, čím Vaše rodina prošla, propadáte určité beznaději. Mám pocit, že máte na celou věc velmi jasný a střízlivý pohled. Je Vám jasné, že za syna nemůže chtít někdo jiný, že změna musí vyjít od něj. To je pravda. Určitě mu v tom ale můžete pomoci tím, že ho budete podporovat v jakékoli změně k lepšímu, což i děláte. Bohužel každý potřebuje jinak dlouhý čas a jiné okolnosti, aby dopadl na to své vlastní pomyslné dno, kdy si řekne "za tohle mi to už nestojí". Pak určitě zbývá mnoho variant. Není nutné jít jen do léčebny. Syn zřejmě dokáže fungovat, když je mu dobře. Jestliže je mu těžko v kolektivu, možná by pro něj byla variantou intenzivní ambulantní léčba, při které by musel abstinovat a díky tomu by snad mohl i bydlet doma, tedy v čistém a bezpečném prostředí (samozřejmě za jasně daných podmínek). Syn je přeci jen ještě celkem mladý, i když se s drogami potýká dlouho, tak je vidět, že ho ještě zcela nepohltily, dokáže i na delší dobu přestat. Součástí terapie by mělo být hlavně řešení příčin jeho stálých návratů k droze. Co mu droga dává a kde by to mohl hledat bez ní. Často se také ukáže, že takový mladý člověk má např. dosud nerozpoznanou potíž typu deprese, úzkosti apod., která pokud by se správěn řešila s psychiatrem, nebral by pravděpodobně drogy. Jinou variantou než léčebny jsou také zařízení pro mladistvé komunitního typu. Kolektiv tam je sice také, ale přeci jen je prostředí rodinnější, klientům je věnováno více  času apod.
Pokud by tedy syn opět zavolal, že chce něco změnit, zkusila bych nejspíš dát si s ním schůzku u odborníka (zdás e, že už víte, kam se obrátit), který by nedělal žádná velká rozhodnutí za něj, "jen" byste spolu pečlivě zmapovali situaci, probrali jednotlivé možnosti a jejich výhody a nevýhody. Zdá se, že syn je ochoten do nějaké míry spolupracovat, a že mu není dobře, snad by pro něj toto bylo přijatelné.
Jak vidíte, není rozhodně nic ztraceno, syn je mladý a zdá se z Vašeho popisu, že má velmi dobré základní návyky a nastavení, jen je potřeba, aby se zase přihlásili o slovo.
Pokud byste potřebovali nějaké kontakty (třeba i jen pro sebe, protože i Vy si zasloužíte péči), napište. Budu Vám držet palce, aby se Vám syn brzy v pořádku vrátil.