Alkohol a léky
Luďa
Dobrý den, včera jsem se dozvěděla, že moje dcera, které je už 36 let, je stále svobodná, se vrátila k pití alkoholu a navíc začala brát i drogu. Pití na 1 a půl roku přerušila poté co měla epileptický záchvat a po různých vyšetřeních byla diagnoza ta, že se jedná o rozsáhlé výdutě mozkových cév.Byly jí nasazeny léky Lamictal, které poctivě užívá a byla natolik z této diagnozy vyděšena, že den ze dne přestala pít.Nyní z ničeho nic se k pití vrátila, včetně užívání nějaké drogy, kterou popírá. Já se ptám - je možné, aby alkohol ve spojení s lékem Lamictal způsoboval takové chování u člověka, jako když požil nějakou drogu?
Předem děkuji za odpověď
Lydie

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí.
Ptáte se, zda je možné, aby spojení alkoholu s Lamictalem způsobovalo takové chování člověka, jako by požil nějakou drogu. Možné to je. Kombinování Lamictalu a alkoholu rozhodně není rozumné, dochází k tomu, že Lamictal zesiluje účinky alkoholu (i menší dávky alkoholu působí intenzivně), stejně tak alkohol zesiluje vedlejší účinky Lamictalu (ospalost, zhoršenou koordinaci pohybů, rozmazané vidění apod.).
Dalším důvodem k tomu, aby Vaše dcera okamžitě přestala s užíváním alkoholu je epilepsie. Užívání alkoholu zvyšuje riziko dalších záchvatů. Stejně tak není užívání alkoholu vhodné při výdutích mozkových cév.
V tuhle chvíli by bylo vhodné, aby dcera přestala užívat alkohol, pokračovala v pravidelném užívání léků a ve spolupráci s lékaři intenzivně řešila svůj již tak dost vážný zdravotní stav.
Zkuste si s dcerou v klidu, ale vážně, promluvit. Mluvte o svých obavách o její zdraví, o tom, že nerozumíte tomu, co se děje a máte o ni starost. Pokuste se ji ukázat, že Vám může věřit, že ji chcete pomoci. Ale "netlačte na pilu" a nechte rozhodnutí, zda se Vám svěří na ní. Je dost možné, že se v tuto chvíli děje něco, s čím si neví rady a je nad její síly, a potřebuji Vaši podporu. O závažnosti svého stavu nejspíš moc dobře ví a je si nejspíš vědoma i rizik. V minulosti zvládla přestat s potím ze dne na den, takže zkuste zapátrat po tom, co se stalo, že se k pití vrátila.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.