Kontraindikace piracetamu
Sivani
Dobrý den,
byla jsem několik (cca 2) roků závislá na opiátech a benzodiazepinech, nyní cca 3 roky abstinuji (nějaké relapsy byly, ale vždy se zadařilo je poměrně brzo zvládnout). Mám ale problém s pamětí, který se vyskytl právě po zahájení abstinence. Velmi špatně si pamatuji obličeje, události z posledních dnů si nejsem schopna úplně přesně vybavit. Každý, kdo jen trochu chce, mě znejistí, protože si prostě nejsem jistá tím, co se skutečně stalo. Dělá mi to problémy i v práci, např. po mně někdo chce něco zařídit/obstarat a já si po pár dnech nejsem schopna vybavit, co přesně to bylo. Dřív se mi to nestávalo (mám vystudovanou VŠ, poměrně obtížný obor). Je mi 33 let. Mám i úzkostnou poruchu, donedávna jsem byla léčena kombinací Cipralex + Trittico, podařilo se mi ale léky vysadit a nyní je cca 2 měsíce neberu. Přehodnotila jsem svůj postoj k životu a zjistila, že to jde i bez nich. Pokud je mi zle a nedaří se mi to jinak zvládnout, řeším to Neurolem (stačí 1 – 2 x denně 0,25 – 0,5 mg). K antidepresívům se vrátit nechci, měnily mi povahu a způsobovaly také jiné problémy.
Zkouším nyní piracetam (1,2 g 2 x denně) + Magne B6 (mívám křeče v nohách, ale i pro vyrovnání nálady) + Thiamin (nevím, kolik ho brát – 2x1 tbl.?).
Teď k mému dotazu – mám hypofunkci štítné žlázy a cca před 2 roky jsem brala nějakou dobu Euthyrox. Úzkostné stavy se mi ale po něm vrátily (i přes ujištění endokrinologa, že to není možné), tak jsem jej vysadila a nebrala nic, protože jsem neměla žádné klinické obtíže. Nicméně nyní se testy zhoršily a beru ¼ tbl. Letroxu (měla bych brát ½ - 1 tbl., ale nemohu, opět se mi po něm ty úzkosti vrací). Po cca jednoměsíčním braní piracetamu jsem zjistila, že Letrox je uveden v kontraindikacích. Nevíte proč tomu tak je? Mně to žádné potíže nezpůsobuje, zatím o nich nevím. Ba naopak, nejsem už tak unavená, paměť se pomalu zlepšuje a celkově je mi dobře. Byl by nějaký problém, kdybych ten piracetam brala dál?
Děkuji za odpověď, přeji hezký pátek a ještě hezčí víkend :-)

Odpověděl: Jakub Minařík
Piracetam může zvyšovat efekt T-hormonů při hypothyreoze. Bude nejspíše nezbytná úprava medikace.
Jinak stran poruch paměti - jak je popisujete a jak popisujete okolnosti - řekl bych, že se jedná o poruchu nikoliv paměti, ale spíše související s vašimi neurotickými obtížemi. Odhadoval bych o že se na tom významně bude podílet porucha pozornosti. Obtíže může také zhoršovat takéneurol, má na paměť přímý negativní vliv a setkal jsem se s tím, že byla retence paměťové stopy narušena i minimální dávkou  benzodiazepinů. No, pokud je moje úvaha správná, piracetam vám pomůže jen částečně, nejspíše bude třeba léčit ty neurotické obtíže. Pokud jste vysadila antidepresiva - doporučil bych vám intenzivní psychoterapii, tedy optimálně s frekvencí minimálně 2 hodiny týdně a nebo - pokud je u vás dostupná - zkuste zvážit psychoanalýzu - je to sice spousta času a peněz, ale jak popisujete svoje obtíže, mám nějak dojem, že by to mohlo být ono.
P.s. Zkuste meduňku a ev. třezalku. mohli by vám pomoci, meduňka zklidňuje a harmonizuje a třezalka má zase mírný antidepresivní efekt mohlo by vám to pomoci dát se do kopy. :-)