mariuhana
Barbora
Můj 21letý syn se mi přiznal, že od 14 let kouří mariuhanu. Od 18ti let cca 2 roky užíval i pervitin. Tvrdí mi, že s pervitinem přestal a chut na pervitin zahání cca 3x denně kouřením mariuhany, což by mělo trvat asi 3 měsíce a pak skončí postupně i s mariuhanou. Po celou dobu jsem nic netušila. Mám mu věřit, že časem se mu vytratí i chuť na mariuhanu? Nebo ho mám donutit někam do K Centra na odvykání?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
léčba drogové závislosti je záležitostí dobrovolnou a je založena především na spolupráci závislé osoby, na její motivaci a ochotě některé věci ve svém dosavadním životě změnit. Pokud byste syna donutila, aby se účastnil nějakého léčebného programu, mělo by to význam pouze tehdy, kdyby to stejně jako Vy, chtěl především on sám. Navíc je Váš syn již plnoletý, těžko ho budete k něčemu nutit.
To, že Vám tyto informace o sobě řekl, je známka důvěry, kterou ve Vás má. V plno případech se spíše setkáváme s tím, že rodiče o problémech s drogami neví a pokud toto téma otevřou, děti problém nepřiznají. Možná by stálo za úvahu syna postupně motivovat, aby i on sám cítil potřebu začít ,,něco dělat" a nějaké odborné zařízení navštívil, na základě svého rozhodnutí.
Vysadit pervitin je dobré, ale přebíjet jej další nelegální drogou zpravidla nic neřeší. Až za tři měsíce začně vysazovat marihuanu, bude pak ,,chutě" přebíjet čím ? Vím, že mi na toto neodpovíte, uvádím to proto, protože by bylo samozřejmě nejlepším řešením dostat závislost pod kontrolu a dojít postupně k tomu, že bude dosaženo trvalé abstinence. S odbornou pomocí je tento nesnadný proces lépe zvládnutelný. Je samozřejmě plno lidí, kteří bez odborné pomoci vyabstinovali, k primární droze se nevrátili, ale stejně jako Váš syn, to řeší konzumací něčeho jiného. Potýkaji se pak v začarovaném kruhu a přebíjí jednu závislost závislostí jinou a na něčem jiném. Stejně tak, ale existuje plno lidí, kteří prošli léčbou, doléčováním, žijí plnohodnotné životy a drogy jsou pro ně dnes již zapomenutá minulost. Vše záleží na Vašem synovi, jak dalece chce tento problém řešit a vyřešit.
Netuším odkud pocházíte, ale pokud byste nám poskytla informaci jaká větší města máte v dobré dostupnosti, můžeme Vám vyhledat a doporučit vhodné kontakty. Mohla byste pak využít poradenských služeb, které Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog zdarma ( lze i anonymně ) poskytují rodin.příslušníkům a dalším blízkým osobám. Nejenom, že byste měla více prostoru při osobním kontaktu probrat vše podrobněji, také byste si mohla doplnit chybějící informace a poradit se jak vhodně postupovat dále a jak syna i lépe motivovat k nějaké pozitivní změně.
Zatím se mějte pěkně a ozvěte se. Přeji hodně sil !
S pozdravem M.K.