Pomoc alkoholikovi
Váhy
Můj manžel je alkoholik. Byl to nejlepší člověk, kterého jsem poznala. Měl snad všechny dobré vlastnosti. Byl chytrý, velice inteligentní, manuálně neobyčejně zručný, hodný, kamarádský, nikomu neodmítl pomoc, nikomu neublížil, celý život poctivě a obětavě pracoval. Nekradl, nepodváděl, nepral se, nehádal se, byl skromný, nenáročný, hleděl si rodiny. Přitom stále žil s alkoholem. Nyní je závislý na alkoholu a jeho životních sil rychle ubývá. Já jsem získala za poslední roky cenné zkušenosti a stála před rozhodnutím, jak dál. Došla jsem k těmto závěrům, které zatím nebudu měnit: - nerozvedu se - nezblázním se - nechám manželovi svobodnou vůli Nyní se přidala další myšlenka: Je správné nechat člověka trpět, dívat se na jeho utrpení bez pomoci ? Kam se obrátit o pomoc, je vůbec nějaká pomoc, když my najbližší mu pomoci nedokážeme ? Je mi líto člověka, z kterého se stává něco jiného. Myslím, že má nárok na důstojnější zbytek života. Při jednom rozhovoru s jehou doktorkou, jsem dostala radu: na léčení je pozdě, nechte ho dožít. Ale je toto život ?

Odpověděl: Dana Holubová
Naše zařízení se nezabývají závislostí na alkoholu, takže mou odpověď neberte jako odbornou radu. Pro tu se můžete obrátit do AT poraden (najdete v Kontaktech). Nebo na některé psychoterapeuty zabývající se závislostmi - bohužel nemůžeme nabídnout jejich adresář. Pokud napíšete například okres, mohu se pokusit kontakt zjistit. Mohli by je mít i AT poradny. Některé věci jsou sice podobné, ale mezi oběma závislostmi je i mnoho odlišností, např. často věk. Je pochopitelné, že se chcete o nějakou pomoc pokusit a říci dopředu, že nebude k ničemu, se určitě nedá. Navíc, pokud to dobře chápu, je manžel asi v situaci, kdy už dostál ( a dobře) mnoha nárokům okolí a mohl by se věnovat víc sobě a méně povinnostem. To je dobrý prostor pro hledání jiných cest tam, kde umí alkohol zafungovat jako náhražka.