krevni testy
ja
Dobry den, Bratr byl na mesicnim pobytu v Berkovicich, na drogovem a ted ma pravidelne dochazet k vam. Dusoval se ze tam jde zitra a ze berete vzdy krevni testy. Z jeho chovani si ma rodina neni jista jesli stale jeste neco bere a nebo ne. Je mozne videt jak dopadli krevni testy? Jak casto se maji delat? Po vybrani krve, odchazi dotycni rovnou s vysledkem nebo je na vysledek cekaci doba (bratr tvrdi ze bude muset cekat 3 tydny na vysledek). Jak casto by se meli krevni testy delat? Pokud je chceme hned, muze nam je ambulantni nemocnice udelat? Predpokladam ze v nemocnici nebudou hrazene zdravotni pojistovnou.. jaka je jejich cena? Nemam s tim to zadne zkusenosti a rodina je zoufala jak to vse resit. Prosim vas o radu. Dekuji predem P.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
pokud byl Váš bratr na měsíčním pobytu v PL Beřkovice, je to vzhledem k celkové závažnosti problematiky závislostí poměrně krátká doba. Na odděleních AT  v psychiatrických léčebnách, bývají pobyty cca 4 měsíce, v terapeutických komunitách cca 12 měsíců. To je optimální doba, kterou je velmi přínosné dodržet. Také by vždy na samotnou léčbu mělo navazovat doléčování, které je nezbytnou součástí celého léčebného procesu.
Pokud Vám Váš bratr, dal informaci, že ,,šel k nám"...nemůžeme bohužel o tomto nijak více informovat. Za prvé jsme vázáni mlčenlivostí a dodržováním etického kodexu ( pokud je bratr plnoletý a nedá k podání informací souhlas ) a za druhé - o.s. SANANIM má několik zařízení, takže je více možností, kam by eventuelně mohl docházet ( K-centrum, Denní staionář, Doléčovací centrum ).
Co se týče testování. Testy se běžně neprovádí z krve, ale z moče. Provádí se proto, že detekce z moče je mnohem delší než-li u krve. Také nemohu odpovědět na délku prokazatelnosti, jelikož netuším na jakou látku se ptáte. Každá psychotropní látka má zcela jiné časové rozmezí jak dlouho je v organismu prokazatelná ( např. THC z moči 1-30 dní, pervitin 3-21 dní, kokain do 24hodin, heroin 2-3 dny ) - sám vidíte, že je to velmi různé.
Orientační testy na detekci z moči jsou běžně prodejné v každé větší lékárně ( cca 100,- Kč ), je také zapotřebí zakoupit na konktétní typ drog ( např. test na THC, amfetamin, opiáty apod. ). Tyto testy lze pak provést v domácích podmínkách, jejich použití je velmi snadné - je obdobný testu gravitačnímu ( podrobný popis je přiložen ). Tyto testy nejsou, ale zcela 100%, takže - pokud je výsledek v rozporu s tvrzením testované osoby, je možnost využít rozboru v toxikologiclé laboratoři ( kontakt níže ). Toto, ale není už tak levné, ale 100%. Rozbor jedné látky stojí 487,-Kč ( např. když je zapotřebí zkontrolovat marihuanu a pervitin - je to 2x 487,-, pouze THC 1x 487,- ). Vzorek moče lze zanést spolu se žádankou od lékaře ( postačí praktického ) přímo do laboratoře. V případě mimopražské působnosti toto jde vyřídit poštou. Výsledek testu je hotov cca do 7-10dnů a je zaslán k lékaři, který žádost vystavil, u něj i pak probíhá úhrada.
Než-li přistoupíte k samotnému testování, doporučila bych navšívit Poradnu pro rodiče. Za prvé - testování sebou přináší i možná úskalí a je dobré se na ně připravit, za druhé - sám jste zmínil jak celá Vaše situace je velmi náročná pro rodinu, proto se nebojte poradny využít, je určena právě rodin.příslušníkům a specializuje se na práci s nimi. Veškeré služby poradny jsou bezplatné a také jich lze využít i zcela anonymně. Můžete se zde dozvědět chybějící informace, podrobněji se poradit jak postupovat dále v komunikaci, jaká nastavit pravidla, jak lépe motivovat, za jakých okolností testovat, zda nedoporučit další léčbu atd..
Ústřední toxikologická laboratoř
Ke Karlovu 2
areál Dětské kliniky, 1.patro, budova A2
Praha 2
tel : 224 967 188
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 284 824 234
mob : 739-268 527
e-mail : ctrnacta@sanaim.cz
web : www.sananim.cz  ( zadat poradna pro rodiče )
kontaktní osoba : Mgr. Čtrnactá Štěpánka
provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
P.S. do poradny je zapotřebí se předem objednat. Nachází se v prostorách kavárny Café Therapy - v její zadní části.
Mějte se hezky a ať se podaří vše dobře zvládnout.
Pokud budete mít další otázky, můžete se na nás opět obrátit.
S pozdravem M.K.