STAV
xxx
Dobry den,prosim Vas,jsem alkoholik bohužel se nemužu nijak lečit,tim myslim s pomoci psychiatrie.Po peti dennim tahu mam uz pres tyden strasny stav.Mimo to ze se klepu dal nevnimam cas,zamenuji slova i zapominam uplne,neuvedomuji si co se kolem me deje,obcas upadam do stavu kdy se citim jako "bez mozku" nejsem vzchopna premyslet jen sedim a hledim a nemam zajem o nicc dokonce ani o alkohol a cigarety,zaroven tady jsem i nejsem jestly chapete...od te doby jsem nepila...snazim se opet prestat...neevím co to semnou je,nevím co mam delat...PREDEM VELMI DEKUJI

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, nepíšete o sobě moc informací a nevím, zda budeme schopní poskytnout nějakou konkrétní radu, doporučení. Přiznáváte, že máte problém s alkoholem, uvádíte, že Váš psychický stav se po několikadenním tahu zhoršil (a to zhoršení přetrvává u v okamžiku, kdy nepijete) a že se cítíte mimo realitu. Alkohol při dlouhodobém a intenzivním užívání může vyvolat závažné psychické potíže, mezi něž patří i ty stavy, které uvádíte. Pro informaci Vám můžu zkopírovat část textu o psychických potížích souvisejícím se závislostí na alkoholu: "Psychické poruchy se u alkoholika mohou objevit jako součást abstinenčního syndromu nebo jako potíže přicházející v průběhu chronického pití. Jedná se o vztahovačnost, podrážděnost, žárlivost, závažné poruchy paměti, alkoholickou demenci při postupném odumíráním mozkových buněk, těžké deprese se sebevražednými sklony. Nejznámější jsou poruchy spojené s abstinenčním syndromem při náhlém přerušení užívání alkoholu, kdy již za několik hodin vzniká třes, který je u mnohých alkoholiků záminkou k rannímu pití – to třesavku odstraní. Kromě třesu se projevuje úzkost, podrážděnost, slabost, a části případů krátkodobé halucinace, zrakové i sluchové. Dramatický je stav delirium tremens, který nastupuje po přerušení těžkého abúzu alkoholu, postižený má hrozivé halucinace, je neklidný, třese se, je dezorientovaný, objevuje se pocení, nevolnost, zvracení, zvýšení krevního tlaku. Delirantní stav může být životu nebezpečný, pokud není dotyčnému poskytnutá kvalifikovaná pomoc. Ustupuje po několika hodinách, ale může trvat až tři dny. Při vysazení alkoholu se může objevit i alkoholická epilepsie. Někdy se při snížení přísunu alkoholu při chronickém užívání dostavuje alkoholová halucinoza, dotyčný má halucinace vizuální a sluchové, ale bez příznaků deliria, může se rozvinout až do podoby připomínající schizofrenii." Uvádíte, že se nemůžete nijak léčit. Nevím, jaké k tomu máte důvody, ale ve Vašem případě by byla odborná pomoc více než na místě. Sama píšete, že se pokoušíte "opět" přestat, takže s přestáváním a následným opětovným pitím máte už své zkušenosti. Zkuste mi napsat, proč je pro Vás problematické obrátit se na psychiatrickou pomoc. Možná bychom mohly vymyslet řešení, jak s tím naložit, případně, jak se obrátit na jinou formu péče než je psychiatrická pomoc. Nicméně v případě uváděných potíží bych psychiatrickou pomoc viděla asi jako nepřijatelnější, nejsem si jistá, zda je stav, který popisujete, možné zvládnout vlastními silami bez pomoci odborníka nebo za pomoci svépomocných aktivit (jako jsou např. skupiny AA - Anonymní alkoholici). Zkuste tedy napsat víc a pokusíme se něco vymyslet. Zatím držím palce a věřte, že se z toho dostat dá, i když to nebude jednoduché.