Zdravím Vás.Mám bratra , který je závislý.Bydlí s matkou.Nepracuje a psychycky i finančně jí vydírá.Ona to řešit nechce, protože je to "její syn".Nemůže ho přeci ve třiceti letech vyhodit na ulici a zničit mu život.Je nějaká možnost ja mu pomoci?Léčba?Dobrovolně se léčit nechce, sám říká, že s tím může kdykoli přestat. Bohužel to není pravda a myslím, že už ztratil socíální cítění. Je mu 30 let, od 17 let kouří marihuanu, mám podezření, že už bere i tvrdé drogy (3 dny žije naplno, pak 3 dny spí, je agresivní, změny chování, výpadky paměti ....) Děkuji za radu.

Odpověděl:
Dobrý den, chování vašeho bratra (spavost/nespavost, agresivita, náladovost...) skutečně nasvědčuje tomu, že může užívat i jiné drogy než jen marihuanu. Pokud však léčbu a vůbec změnu odmítá, je to složité, zvláště za okolností, kdy vy s ním už nebydlíte a vaše matka mu poskytuje bydlení a nejspíš i servis v domácnosti. Za takových podmínek není divu, že se bratrovi nic měnit nechce. Většinou to bývá tak, že závislého k léčbě dotlačí až problémy a diskomfort, které mu užívání drog v životě přináší. Tím, že vaše matka jeho chování neřeší a nenastaví pro společné soužití nějaká jasná pravidla a mantinely a případné sankce za jejich porušení, bratra v jeho životním stylu víceméně podporuje. Chápu, že je pro vás velmi obtížné pouze nečinně přihlížet. Zkuste tedy s maminkou promluvit a alespoň ji přesvědčit k návštěvě poradny, která poskytuje pomoc rodinným příslušníkům závislých, aby si o problému mohla promluvit osobně s někým nestranným, kdo má zkušenosti s řešením podobných obtíží. Konzultace byste se společně s matkou mohl/mohla samozřejmě zúčastnit i vy. V případě zájmu dejte vědět region, můžeme vám kontakt na vhodné zařízení doporučit. Přeji hodně štěstí.