Alnagon p.o
Ellisa
Dobrý den, moje 65 letá matka je závislá na Alnagonu - 4 tbl/ denně, nelze s ní o tomtu problému mluvit, protože Alnagon je "kamarád", kdežto já jsem ta zlá, co jí chce vzít přítele. Byla jsem za obvodním lékařem a požádala jsem ho at jí to nepíše , píše jí to dál. V poslední době není schopná normálně fungovat - hodně spí a nezvládá základní péči o domácnost, přestává o sebe pečovat. Samozřejmě o návštěvě odborníka nechce ani slyšet, mohu pro ní něco udělat, pokud sama nechce.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Alnagon je lékem na bolest - je nějaký důvod proč ho Vaše matka začala užívat a proč jí ho lékař nadále předepisuje? Má nějaké chronické bolesti? Nebo už jde opravdu jen o závislost? Pokud by šlo o řešení nějakých bolestí, bylo by dobré zkusit najít jinou cestu, jak je vyřešit a nabídnout ji Vaší matce. To že není motivovaná ke změně, není překvapivé. Alnagon je návykový a závislosti se těžko zbavuje. Velký problém vidím v přístupu jejího lékaře. Pokud mezi nimi panuje tichá dohoda o udržování závislosti, bude se Vám do toho těžko vstupovat. Mohla byste si na jeho postup stěžovat oficiálně, přes Svaz pacientů, nebo na Lékařskou komoru, která řeší etické prohřešky lékařů. Otázkou je, zda z jejich pohledu bude co řešit. To si nejsem jistá. Problém je, že Vaše matka je dospělá, svéprávná a dávky, které užívá, nejsou podle dávkování přehnané. Rozhodně bych ale zkusla s lékařem ještě jednou promluvit. Matku by bylo nejlepší dostat k odborníkovi, tedy do psychiatrické péče někoho, kdo má zkušenost se závislostmi a nezamění jí jednu za druhou (bohužel i to se stává). To ale nechce, jak píšete. Zkuste na ni nadále v tomto směru jemně tlačit. Bude to pro Vás nepříjemné, ale není dobré v takové chvíli rezignovat a přijmout stav jaký je. Mluvte s ní o tom, jak vidíte její stav, že o ni máte strach, o tom co ji trápí a proč Alnagon užívá. Zkuste to tak, aby se nezablokovala úplně. Nějaký důvod k závislosti jistě má...